Interpellasjon om gangvei fra Dal via Finstad skole til Eidsvoll

Søndag sendte Eidsvoll Venstres kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug inn interpellasjon til ordfører Einar Madsen, om å sette igang arbeidet med reguleringsplan for gang-/sykkelvei fra Dal stasjon via Finstad skole til Eidsvoll. Samtidig bes ordføreren redegjøre for status med utbedring av veien over Tunnelltoppen. Les teksten her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Eidsvoll Venstre har tidligere tatt opp i flere interpellasjoner at veien fra Bårlidalsbroa over Tunnelltoppen til Sundet må utbedres. Eidsvoll Venstre har bedt om at i tilknytning til interpellasjonen som er innlevert om reguleringsplan for gang/sykkelvei fra Dal st. via Finstad til Eidsvoll bør ordføreren svare på status for arbeidet med utbedring av veien over Tunnelltoppen fra Bårlidalsbrua til Eidsvoll / Sundet.

Fra: Eidsvoll Venstre v/Knut Bakkehaug,
kommunestyrerepresentant

til: Eidsvoll kommune v/Einar Madsen,
ordfører

INTERPELLASJON OM IGANGSETTELSE AV ARBEID MED REGULERINGSPLAN FOR GANG-/SYKKELVEI FRA DAL ST. TIL BÅRLIDALSBRUA.

Ingen partier i Eidsvoll synes så langt å støtte rådmannens forslag om nedleggelse av Finstad skole, fremmet i økonomiplanforslaget for perioden 2013 – 2016. I formannskapets møte 27.november vedtok flertallet, Ap, FrP og SV et forslag til budsjett der Finstad skole opprettholdes.

Fylkestinget i Akershus har i sitt budsjettforslag bevilget 600 millioner kroner til bygging av gang-/sykkelveier i hele fylket. Det fremgår i artikler i EUB og RB om denne satsningen at for å komme med på fylkeskommunens prioriteringsliste over prosjekter må kommunene komme med ferdige reguleringsplaner for gang-/sykkelveier.

Eidsvoll Venstre ønsker å se disse to sakene i sammenheng. Når det vedtas i budsjettsammenheng å opprettholde Finstad skole bør kommunestyret samtidig ta initiativ til å bedre trafikksikkerheten for nåværende og ikke minst fremtidige elever på denne skolen. Dette kan best gjøres ved at det bygges gang-/sykkelvei på begge sider av Finstad skole, i retning både Dal stasjon og Bårlidalsbrua. Etablering av gang-/sykkelvei på strekningen Dal stasjon – Finstad skole – Bårlidalsbrua vil gi tryggere skolevei for elevene på Finstad, og bedre trafikksikkerhet for både gående, syklende og kjørende.

Eidsvoll Venstre mener det haster med å igangsette arbeidet med en reguleringsplan for gang-/sykkelvei på nevnte strekning, grunnet signalene fra fylkeskommunen om hva som skal til for å komme med på den prioriteringslisten over nye prosjekter som bevilgningen på 600 mill. kr. skal brukes til.

– Vil ordføreren ta initiativ til at det igangsettes arbeid med reguleringsplan for gang-/sykkelvei på strekningen Dal stasjon – Finstad skole – Bårlidalsbrua?

Forslag:

Ordføreren bes ta initiativ overfor rådmannen til at administrasjonen setter igang arbeidet med en reguleringsplan for etablering av gang- og sykkelvei fra Dal stasjon via Finstad skole til Bårliåsbrua, og videre over Tunnelltoppen til Sundet.

(NB! Siste del av forslaget, etter komma, er lagt til – og ettersendt til ordføreren. Forslaget med den ordlyd det nå har vil bli tatt opp i kommunestyret ved behandling av interpellasjonen).

Les også intervjuet med Eidsvoll Venstres leder Kjersti Almåsvold om samme tema i EUB.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**