Dårlig budsjett ikke ulovlig

Fylkesmannen i Oslo og Akershus har signalisert at lovlighetsklagen SP og SV innleverte mot Eidsvollsbudsjettet ikke vil føre frem. Det var Ap og FrP som vedtok budsjettet i desember. At budsjettet er lovlig betyr ikke at innholdet er godt av den grunn sier Venstres gruppeleder Knut Bakkehaug.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Kommunestyret i Eidsvoll vedtok budsjettet for 2013 11.desember ifjor. Ap og FrP var det nye budsjettkameratene, etter at det rødgrønne flertallssamarbeidet sprakk tidligere i 2012. Ap, SV SP hadde samarbeidet siden 2007, og fornyet samarbeidet etter valget i 2011. Det var åpenbart vondt blod mellom de tidligere samarbeidspartnerne, og SP med varaordfører Terje Teslo gikk i spissen for å kreve lovlighetskontroll av det vedtatte budsjettet. Det var de dramatiske og lite konkrete innsparingene på administrasjonens budsjett, med 10 – 15 millioner kroner, som var årsaken til kravet om lovlighetskontroll. Begrunnelsen var at kuttene var så store at det ikke var realistisk gjennomførbart. Eidsvoll ville ikke bli istand til å levere sine lovpålagte oppgaver hvis kuttene gjennomført. SV valgte å slutte seg til kravet om lovlighetskontroll.

Fylkesmannen avviste å gi budsjettvedtaket oppsettende virkning, dvs. at vedtaket ikke skulle settes ut i livet før lovlighetsklage var behandlet. Det blir nytt budsjettmøte i kommunestyret 12.februar.

Teslos uvaner
– Selv om Venstre er sterkt kritisk til de vedtatte kuttene i administrasjonen var det aldri aktuelt for oss å være med på kravet om lovlighetskontroll, sier Knut Bakkehaug. Han understreker at det er fullt lovlig å kreve lovlighetskontroll av et vedtak i et kommunalt organ, også av budsjettet. Han ser imidlertid to problemer med SP og SV sitt krav om lovlighetskontroll: – For det første er begrunnelsen for lovlighetskontroll av budsjettet knyttet til Handlingsplanen. Denne er imidlertid ikke bindende for kommunestyret, sier Bakkehaug. – Den kan vanskelig bli kjent ulovlig, fortsetter han. Bakkehaug har imidlertid et annet poeng han anser som langt mer vesentlig.

– Ødelegger politisk debatt
Bakkehaug er sterkt kritisk til måten varaordfører Terje Teslo (SP) i noen tilfeller bedriver politikk og utøver lederrollen på. – Ved flere anledninger har Teslo hevdet at andre partiers forslag ulovlige, eller forsøkt å hindre avstemninger over andre partiers forslag, sier Bakkehaug. Han nevner følgende eksempler: – Teslo hindret at Bygdelisten (EDB) fikk stemme over sitt budsjettforslag på møtet i desember, og forsøkte ved samme anledning å få oss i Venstre til å trekke vårt budsjettforslag. Han sørget også for å forhindre at Hans Arvid Øberg og Toril Altenborn i å få fremmet en protokolltilførsel i forrige periode. Dette er en form for politiske herskerteknikk som ødelegger debatten om sakene, understreker Bakkehaug.

Bakkehaug mener at Teslo på denne måten bidrar til å forhindre politisk debatt i kommunestyret og i Eidsvoll generelt. – Det hele koker ned til en debatt om hva som er lovlig og ikke. Dermed forsvinner den reelle politiske debatten, og forskjellen mellom partiene blir borte, sier han. Bakkehaug håper Terje Teslo snart slutter å bruke slike knep, sånn at kommunestyret og andre folkevalgte organer i Eidsvoll igjen kan bli et åsted for politisk debatt. Da får også velgerne bedre grunnlag for å vurdere partienes politikk.

Budsjettvedtaket like dårlig som før jul
– Når Aps gruppeleder Hans Arvid Øberg og FrPs gruppeleder Finn Terje Tønnessen lørdag 05.januar poserer i lokalavisen EUB skulle man nesten tro de hadde fått et kvalitetsstempel på budsjettvedtaket. Ingenting kan være mer galt, sier Bakkehaug. Budsjettet er like dårlig som da Ap og FrP vedtok det før jul. Venstre ønsket en mer ambisiøs investeringstakt i skolesektoren, og skjøv ikke fullt så mye på investeringene ved Vilberg helsetun. I tillegg mener Venstre som tidligere nevnt at kuttene i administrasjon som ligger inne i Handlingsplanen for 2014 er for store og for lite forberedt. – Etter de store omstillingene i Eidsvoll kommune de siste årene burde den nye modellen få “satt seg”, sier Bakkehaug, og påpeker at skal det kuttes i 2014 må dette forberedes i 2013. Dette har stor betydning for aktivitetene til administrasjonen i 2013.

Inkonsekvent i kulturprioriteringene
Bakkehaug påpeker dessuten at Ap og FrP har vært inkonsekvente i sitt kutt i kultursektoren. – Kuttet i såkalt voksenkultur med en million kroner er dårlig forberedt, og dessuten helt unødvendige. Som vi tidligere har påpekt kunne Ap/FrP redusert overskuddet på driftsbudsjettet med en million i 2013. Istedenfor å kutte i kultursektoren kunne man brukt oversikten over samtlige ikke-lovpålagte oppgaver som man tidligere har bedt om, til en prioriteringsdebatt i kommunestyret. Da kunne politikerne sett de ikke-lovpålagte oppgavene opp mot hverandre, og tatt en vurdering av hva som skulle nedprioriteres først. Dessuten ville dette gitt f.eks Jens R. Christiansen og andre tid til å forberede alternativer til dagens finansiering fra kommunen.

Det er i tillegg påfallende at Ap/FrP velger å bruke en million kroner på kommunale ungdomsklubber som er til dels meget dårlig besøkt. Spesielt når Eidsvoll har privat drevne ungdomsklubber med gode besøkstall og høy aktivitet. – Vi ser at Ap og FrP har fått hvert sitt gjennomslag i kulturbudsjettet. Gjennomslagene viser til fulle svakhetene i budsjettet når to politiske motpoler samarbeider, sier Bakkehaug.

Skyter ned Madsens prøveballong
I intervjuet med Øberg og Tønnessen i EUB 05.januar gjør de to gruppelederne det klart at det utradisjonelle samarbeidet skal videreføres. Dermed skyter de ned den prøveballongen ordfører Einar Madsen sendte opp i et intervju i EUB nylig. Han ville vurdere innføring av eiendomsskatt i Eidsvoll likevel, selv om budsjettvedtaket for 2013 sørget for å fjerne forslag om dette fra rådmannen.

– Venstre oppfattet oppslaget med ordføreren som en prøveballong for å gjenopplive det tidligere samarbeidet med SV og SP, sier Bakkehaug. Det er bare med disse to partiene at Ap kan få gjennomslag for eiendomsskatt. Utspillet kan også oppfattes som en indirekte kritikk av budsjettprosessen internt i Ap og gruppeleder Hans Arvid Øberg. Madsen ønsket nemlig en ny runde internt i Ap, ifølge oppslaget i EUB. – Ilørdagens intervju gjør Øberg det klart at samarbeidet med FrP skal fortsette. Han slamrer dermed igjen døren for SV og SP. Samtidig sier han at det ikke er på tale å endre noe som helst på budsjettet for 2013. Dermed vil det bli svært vanskelig å innføre eiendomsskatt i 2014, sier Bakkehaug. Rådmannen får ikke mulighet til å bruke 2013 til å forberede en eventuell innføring av eiendomsskatt, sier Bakkehaug.

Det er åpenbart etter fylkesmannens avvisning av SP og SVs krav om lovlighetskontroll, og interjuet med Ap og FrPs gruppeledere i EUB at de uklare frontene i kommunestyret vil fortsette. Ap og FrP har flertall i kommunestyret, men ikke i formannskapet og heller ikke hovedutvalgene. De andre partiene kan, hvis de finner sammen, sørge for at prioriteringene innenfor det vedtatte budsjettet blir annerledes enn Ap og FrP ønsker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**