Skolestrukturarbeidet stopper opp

Det finnes tydeligvis liten vilje i Utvalg for oppvekst og levekår om å sluttføre arbeidet med den fremtidige skolestrukturen i Eidsvoll, innen den vedtatte fristen; 01.april. Venstre ber derfor kommunestyret 19.mars om å instruere administrasjonen om å prioritere dette arbeidet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Til: Ordfører Einar Madsen (Ap)

Fra Knut Bakkehaug, kommunestyrerepresentant Venstre

INTERPELLASJON OM FREMDRIFTEN I SKOLESTRUKTURARBEIDET

Eidsvoll Venstre er bekymret for den manglende fremdriften i arbeidet med fremtidig skolestruktur i Eidsvoll. Det er åpenbart at den vedtatte fristen for innstilling, 01.april, vil bli brutt. Jeg henviser innledningsvis til vedtaket som er gjort av hovedutvalg, formannskap og kommunestyre:

“”Skolestrukturarbeidet er ikke sluttført. Hovedutvalget vil innen av utgangen av første kvartal 2013 utarbeide en utbygging-/rehabiliteringsplan med et tiårsperspektiv. Herunder finansieringsplan. Planen vil beskrive hvor vi skal ha skoler i Eidsvoll og når de skal bygges. I tillegg skal planen beskrive vedlikeholdstiltak som skal iverksettes, når. Samtidig skal det beskrives et ambisjonsnivå og overordnede mål for skolene i Eidsvoll som alltid skal legges til grunn ved utbygging og rehabilitering.”

Denne saken stod ikke på hovedutvalgets sakskart 26.02, og det skal ikke være noe utvalgsmøte i mars. Kommunestyret valgte i sitt møte 12.februar å oppnevne medlemmer til hovedutvalget på nytt, men pr. idag foreligger det ingen planer om å forsere dette arbeidet for å levere en innstilling iht. tidsfristen satt i vedtaket.

Vedtaket er klart, og omfattende. Det er derfor en krevende bestilling kommunen har gitt til administrasjonen. I og med at arbeidet fortsatt ikke er kommet i gang ser Venstre det som nødvendig at kommunestyret velger en av to fremgangsmåter: Enten instruere administrasjonen om å prioritere arbeidet med den fremtidige skolestrukturen – slik at politiske organer får et grunnlag for å gjøre de nødvendige politiske prioriteringer, eller leie inn et eksternt konsulentbyrå som kan utføre kostnadsberegninger og analyser iht vedlagte forslag til vedtak.

I begge tilfeller bør bestillingen om hva kommunestyret ønsker, være krystallklar. Hva Venstre ønsker av et slikt arbeide – uansett hvem som gjør det – er følgende: Tallene i skolestrukturutvalgets rapport, som viser kostnadsforskjellene ved skolene i Eidsvoll, må brytes ned, slik at det er mulig å finne ut hvilke faktorer som gjør en skole dyrere enn en annen, og akkumulert behov for vedlikehold ved eksisterende skoler må synliggjøres og utgiftene beregnes. Behovet for påbygging og nybygg for å møte det ovenfor nevnte kartlagte behovet for elevplasser må kostnadsberegnes. Hvis dette tallmaterialet foreligger, vil den samlede kostnadsrammen for fremtidig skolestruktur i Eidsvoll bli tydelig både for kommunens folkevalgte og innbyggere.

For Venstre handler dette arbeidet om mer enn bygninger og økonomi. Det handler om rammene for læring og undervisning både for ansatte og elever. Som det står i vedtaket: ” Samtidig skal det beskrives et ambisjonsnivå og overordnede mål for skolene i Eidsvoll som alltid skal legges til grunn ved utbygging og rehabilitering.” Skal elever ha gode rammer og vilkår for læring, og lærerne ha gode rammer og arbeidsvilkår for undervisning, vil utforming av skolebygg handle om mer enn å sette opp store bygg med klasserom der det er plass til 30 pulter, et kateter og en tavle. Makstall på elever ved hver skole, undervisningsformer og læremidler handler i ytterste konsekvens om skolepolitikk, om rammer for læring. Dette er like mye politiske prioriteringer av innholdet i skolen som et spørsmål om kostnader.

Vedlikehold og rehabilitering av eksisterende skoler og bygging av nye skoler handler også om vilkårene for lokalsamfunnene rundt om i kommunen. Skolene er viktige for nærmiljøet, for velforeninger, idrettslag og andre frivillige lag og foreninger, for boligbyggingen i kommunen.

Venstres påstand er at Eidsvoll kommune så langt ikke har vært offensiv nok i arbeidet med å planlegge og vedta fremtidig skolestruktur for kommunen. Kommunestyret bør sørge for både å være i forkant av veksten i folke- og elevtallet, og for å ta initiativ for å sikre gode rammer for innholdet i skolene i Eidsvoll. Standarden på skolene vil også kunne ha betydning når potensielle innbyggere vurderer om de skal slå seg ned i Eidsvoll eller i andre kommuner. Sist men ikke minst, må arbeidet med skolestrukturen også inkludere en vurdering av skoleveiene, kostnader til skoleskyss, sikkerhet generelt og trafikksikkerhet spesielt.

Spørsmål:

Vil ordføreren ta initiativ til å få fortgang i arbeidet med å planlegge og vedta den fremtidige skolestrukturen i Eidsvoll?

Forslag til vedtak:

1. Administrasjonen skal prioritere arbeidet med å utrede fremtidig skolestruktur i Eidsvoll.

2. Utredningen skal inneholde følgende: Tallene i skolestrukturutvalgets rapport, som viser kostnadsforskjellene ved skolene i Eidsvoll, skal brytes ned, slik at det blir klarlagt hvilke faktorer som gjør en skole dyrere enn en annen, akkumulert behov for vedlikehold ved eksisterende skoler skal synliggjøres og utgiftene beregnes. Behovet for påbygging og nybygg for å møte det ovenfor nevnte kartlagte behovet for elevplasser skal kostnadsberegnes, i tillegg til en vurdering av sikkerhet og kostnader knyttet til skoleveier spesielt og sikkerhet generelt.

3. Det skal umiddelbart iverksettes utredningsarbeid for flytting av Vilberg Barneskole og utvikling av Vilberg-området som oppvekstsenter

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**