22.julipengene: Innlegg: God eller dårlig politisk prosess?

I forbindelse med oppslagene i EUB om hvordan Eidsvoll kommune har brukt de pengene regjeringen bevilget i forbindelse med oppfølgning av ofre og pårørende for 22.juli-terroren, hadde Eidsvoll Venstres leder Kjersti Almåsvold et innlegg i EUB lørdag 06.april. Vi gjengir det her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

EUB har hatt oppslag med kritikk fra en av de pårørende bosatt i Eidsvoll, Roy Schetne, som mener at hans familie ikke har fått nødvendig oppfølgning. På denne siden bragte vi torsdag 04.04 nyheten om at Kjersti Almåsvold, som er medlem i Utvalg for oppvekst og levekår, har bedt administrasjonen om en redegjørelse for pengebruken.

På sin Facebook-side la Almåsvold torsdag ut en kommentar om pengebruken, noe som skapte reaksjoner. Derfor sendte hun et innlegg til EUB der hun utdypet Venstres syn. Innlegget stod på trykk i EUB lørdag 06.april.

God eller dårlig politisk prosess?
På EUB sin internettside kan vi dag (3.april) lese, at styret i Eidsvoll AP ønsker kommunens kontrollutvalg skal vurdere om pengene kommunen fikk etter 22.juli er riktig brukt. Slik jeg leser oppslaget, kritiserer Eidsvoll AP både prosessen for godkjenning av pengebruken og hvordan pengene er brukt.

Arbeiderpartiet har et flertall bak seg i de største og viktigste økonomiske sakene som vedtas i kommunen, i fordelingen av politiske verv, har leder og nestleder i nesten alle politiske utvalg, har den eneste heltidssansatte politikeren i kommunen — ordføreren, og har en helt unik posisjon ingen andre partier har; til å bestemme hvilke saker som skal behandles i de politiske utvalgene. Har Ap glemt å bruke de kanalene de har tilgang til?

Ap kan gjøre dette på to måter, enten ved å be administrasjonen om å sette saken på sakskartet, eller mer formelt, ta opp saken i et politisk utvalg. Der kan Ap få flertall for at saken ønskes behandlet og overlevere den som en politisk bestilling til administrasjonen. Administrasjonens oppgave er å utføre hva det politiske flertallet har bestemt at de skal gjøre.

Eidsvoll Ap ble direkte berørt av tragedien 22.juli. Vi må derfor kunne anta at partiet har en spesiell interesse i å følge opp at pengene ble brukt på riktig måte. Når AP, med støtte av Frp, bestemmer den økonomiske fordelingen av kommunens penger, kan de også bestemme hvordan de mener pengene etter 22.juli skal brukes. Hvis det er kostnader i det fremlagte regnskapet for 22.juli-pengene de mener burde vært dekket av kommunen, kan de foreslå det og sannsynligvis få det vedtatt. Hvis Eidsvoll AP er misfornøyd med at det ikke er fremlagt et prosjektregnskap er det grunn til å spørre; har AP bedt om det? Og hvorfor er ikke saken satt opp sakskartet til utvalget for Oppvekst og Levekår? Har formannskapet behandlet regnskapet, og hva ble gjort der?

Det er mulig ordføreren har rett i at den kritikken jeg har fremmet på min facebookside er urimelig, og at jeg ikke kjenner alle detaljene i sakene. Jeg mener likevel det er grunn til å spørre: Har Eidsvoll AP har brukt sitt flertall med Frp og sine posisjoner (se over) til å sørge for en god og ryddig prosess i denne saken, før den ender opp som negative overskrifter i media? Det er flere enn AP som er opptatt av at 22.juli-pengene brukes riktig, men da må partiet bidra til at vi får muligheten til å påvirke, gjennom ryddige politiske prosesser.

Kjersti Almåsvold,
leder Eidsvoll Venstre