– Meld Eidsvoll kommune inn i Transparency International!

Venstre har sendt en interpellasjon til kommunestyremøtet imorgen 28.mai, der vi foreslår at Eidsvoll kommune skal melde seg inn i Transparency International. – Eidsvoll kan være med på å synliggjøre en etisk bevissthet rundt problematikken og et ønske om å skape en organisasjonskultur som har nulltoleranse for alle former for korrupsjon, sier Knut Bakkehaug.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre har sendt inn denne interpellasjonen til morgendagens kommunestyremøte:

Fra: Eidsvoll Venstre v/Knut Bakkehaug

Til: Ordfører Einar Madsen, Eidsvoll kommune

Interpellasjon om medlemskap i Transparency International.

Transparency International er den ledende organisasjonen i verden som arbeider mot korrupsjon. Transparency International Norge (TI Norge) er den norske avdelingen av Transparency International, en Berlin-basert, non-profit og upartisk global organisasjon stiftet i 1993 for å motarbeide korrupsjon nasjonalt og internasjonalt.

Som første kommune i landet har Lier kommune blitt medlem av Transparency International Norge. Også kommunens interesseorganisasjon KS er nylig blitt medlem. Antallet norske kommuner som vurderer medlemskap i Transparency Norge er økende. Blant annet vedtok Tromsø i sitt siste kommunestyremøte å bli medlem. Dette gir signaler om at man ønsker å tilslutte seg et nettverk som jobber mot korrupsjon og for åpenhet og høy etisk standard i kommunesektoren.

I en pressemelding fra KRD fredag 8.2.2013 heter det at KS får 1,3 millioner kroner til å videreføre prosjektet "Åpenhet, integritet og antikorrupsjon i kommunesektoren." I utlysningsteksten til prosjektlederstillingen heter det: "Et kontinuerlig og systematisk arbeid med etikk er viktig for god egenkontroll. Få saker er så uheldig for tillit og omdømme som eksempler på dårlige holdninger, kameraderi, maktmisbruk eller korrupsjon. Kommunesektoren har stor makt i lokalsamfunnet og over enkeltpersoners liv. Politikere, ledere og medarbeidere kan komme i posisjoner som gir mulighet til å misbruke makt og tillit. Personer utenfor sektoren kan også fremme særinteresser og utøve press på politikere og ansatte som kan være vanskelig å håndtere. Det dreier seg om situasjoner og interessekonflikter som kan sette den enkeltes integritet på prøve. Det er behov for gode rutiner, systemer og kompetanse i sektoren for å forebygge, oppdage og håndtere korrupsjon og korrupsjonslignende situasjoner."

Et slikt medlemskap vil forplikte. Som en av de første kommunene i Norge kan Eidsvoll være med på å synliggjøre en etisk bevissthet rundt problematikken og et ønske om å skape en organisasjonskultur som har nulltoleranse for alle former for korrupsjon. Ved å slutte seg til Transparency International Norge uttrykker Eidsvoll kommune betydningen av at folkevalgte og medarbeidere systematisk forholder seg til åpenhet rundt virksomheten i alle dens relasjoner.

Et medlemskap koster 15.000 kroner i året for kommuner med innbyggertall under 30.000. Dette er et forholdsvis lite beløp som ikke burde være til hinder for at Eidsvoll kommune tilslutter seg en organisasjon som, ved å ta utfordringene rundt korrupsjon på alvor, bidrar til positiv omdømmebygging rundt om i kommuner.

Spørsmål:

1. Vil ordføreren støtte initiativet fra Eidsvoll Venstre om å bli medlem i Transparency International — Norge?
2. Vil ordføreren i denne sammenhengen sørge for at kommunestyret snarest får en sak til behandling om medlemskap i Transparency International – Norge?

Forslag:

Kommunestyret ber ordføreren ta initiativ til at det fremmes en sak for kommunestyret om Eidsvoll kommune skal melde seg inn i Transparency International – Norge.

Mvh. Knut Bakkehaug, kommunestyrerepresentant Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**