Ingen løsning for eldreomsorgen i Eidsvoll

Det kom mange forslag, men ble ingen løsning for eldreomsorgen i Eidsvoll da Utvalg for oppvekst og levekår hadde møte 04.juni. Selv om Venstre ved Kjersti Almåsvold lanserte flere forslag. Flertallet i utvalget stemte ned forslagene med de underligste begrunnelser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Saken Utvalg for oppvekst og levekår behandlet på møtet 04.juni, het PS 35/13 Økt behov for korttidsplasser, og rådmannens forslag til vedtak gikk ut på å gjøre om rom på Pålsejordet og Vilberg bosenter til tosengsrom, og i tillegg foreslo hun at avdelingene ved Pålsejordet og Vilberg bosenter skulle “#hjemles om fra omsorgsbolig til sykehjemsplass”.

Krise i eldreomsorgen?
EUB har de siste dagene hatt flere oppslag om krise i eldreomsorgen. Blant annet 03.juni. I artikkelen beskrives situasjonen slik: “Det er særlig korttidsplasser det er alt for få a. Helse- og omsorgsutvalget skal tirsdag behandle dramatiske forslag til endringer som vil få konsekvenser for mange eldre.” EUB hadde også et oppslag om eldre som må bo bak skjermbrett.

Manglende støtte til utbygging av Vilberg?
Ordfører Einar Madsen (Ap) hevdet i EUB 04.juni at han ikke får støtte fra andre for å bygge ut tilbudet ved Vilberg helsetun: “Ordfører Einar Madsen har gått inn for å bygge ut Vilberg helsetun, men har ikke fått tilstrekkelig politisk støtte. — Dette er den eneste løsningen på lang sikt. Vi er bare nødt til å låne penger og bygge ut. Det begynner å haste. Det vi driver med nå er nødløsninger. Vi hadde regnet med Stensby i samhandlingsreformen, men Ahus besluttet å legge det ned, sier han.”

Venstre kan ikke se at det er dekning for ordførerens påstand om manglende støtte. Det er derimot ordførerens eget parti og den nye budsjettkameraten FrP som i kommunestyrets budsjettmøte 11.desember 2012 vedtok å utsette utbyggingen av Vilberg helsetun. Protokoll fra kommunestyrets budsjettmøte finner du her. Faktum er at ordfører Einar Madsen sitter “på vippen” mellom alliansen Ap/FrP og resten av partiene i kommunestyret. Hadde Madsen tatt initiativ til å gjøre noe med Vilberg helsetun kunne han fått flertall med opposisjonen og sin egen stemme. Men noe slikt initativ kan ikke Madsen vise til.

Kjersti Almåsvold

Foto: Venstre

Omfattende forslag fra Venstre
ble fremmet av Kjersti Almåsvold i utvalgsmøtet denne uken. Slik så forslaget fra Venstre ut:

“- Hvis omsorgsboliger skal omgjøres til sykehjemsplasser, forutsettes det at boligen er
ledig eller at pårørende pr telefon eller i møte er tilfreds med alternativ bolig. Verken
pårørende eller beboer skal ikke oppleve forespørselen som tvang.

– Planene for utbygging av Vilberg KHO iverksettes som foreslått av administrasjonen
forut for budsjettbehandlingen i desember 2012.

– Utvalget ber administrasjonen vurdere/utrede muligheten og kostnadene ved en betydelig styrking av hjemmetjenesten

– Utvalget ber administrasjonen vurdere hvilke teknologisk hjelpemidler som raskt kan
tas i bruk for å avhjelpe ressursbehovet uten at det går på bekostning av opplevd
verdighet.”

Ifølge møteprotokollen ble de første tre forslagene fra Venstre nedstemt, mens det fjerde ble enstemmig vedtatt:

“Første kulepunkt fra Kjersti Almåsvold (V) falt med 2 mot 11 stemmer.
Andre kulepunkt fra Kjersti Almåsvold (V) falt med 1 mot 12 stemmer.
Tredje kulepunkt fra Kjersti Almåsvold (V) falt med 1 mot 12 stemmer.
Fjerde kulepunkt fra Kjersti Almåsvold (V) ble enstemmig vedtatt.”

– Underlige begrunnelser
Kjersti Almåsvold sier at hun synes begrunnelsene for å stemme mot de tre første punktene i forslaget var tildels underlige. Begrunnelsen for ikke å stemme for det første forslaget var ifølge Almåsvold at man ikke kunne vedta hvordan folk skulle oppfatte forespørsel om å flytte fra omsorgsboliger de bor i. Almåsvold forstår synspunktet, men mener likevel at et slikt vedtak ville være en klar beskjed til kommunen som dominerende aktør overfor enkeltpersoner om å opptre med lempe og ivareta personer i en sårbar situasjon.

Begrunnelsen for å stemme mot det andre punktet var at isåfall ville budsjettvedtaket fra desember bli reversert. Denne begrunnelsen var det noe overraskende Høyre som målbar. Til tross for at det var Ap og FrP som vedtok budsjettet i desember. Almåsvold er helt enig i at budsjettvedtaket vile bli reversert med Venstres forslag – men mener det er helt nødvendig. – Dagens situasjon i eldreomsorgen viser at budsjettet Ap og FrP vedtok har enda flere dårlige sider enn hva som hittil er fremkommet i bl.a skolesektoren, kultursektoren og for SFO.

Begrunnelsen de andre partiene hadde for ikke å stemme for det tredje punktet i Venstres forslag var at administrasjonen allerede hadde lagt frem et tilsvarende forslag i formannskapets møte tidligere samme dag. Almåsvold sier at isåfall var de andre partiene for innholdet i forslaget, men argumenterte mot. – En slik holdning fremstår som merkelig, sier hun. Almåsvold mener administrasjonens tanker ville bli gitt ekstra tyngde dersom forslaget var blitt vedtatt av Utvalg for oppvekst og levekår.

Ad hoc-løsning vedtatt
Ifølge protokollen ble følgende vedtak gjort av Utvalg for oppvekst og levekår:

“- Eidsvoll kommune tar opp med Statsbygg spørsmålet om kjøp/leie av Landsverk, eller
andre aktører andre steder.
– Eidsvoll kommune kjøper sykehjemsplasser hos private fram til forholdene med
kjøp/leie/drift er avklart.
– Spørsmålet må være avklart i god tid i forhold til budsjettbehandlingen
verdighet.”

Uten økonomisk fundament
Kjersti Almåsvold sier i en kommentar til vedtaket som ble gjort at det ikke foreligger noe økonomisk fundament for vedtaket. – Vi vet ikke om det er mulig å gjennomføre vedtaket innenfor det budsjettet som flertallet i kommunestyret har vedtatt, sier hun.

– Skrives ut for tidlig
Det er grunn til å spørre seg hvordan situasjonen i eldreomsorgen har oppstått. Kjersti Almåsvold peker på at sykehusene (Ahus) skriver ut pasienter for tidlig. – Det er rehabiliteringsplasser vi trenger, sier hun. De som skrives ut trenger pleie og omsorg. De er ikke istand til å klare seg selv den første tiden etter utskrivning. – Tidligere fikk vi lov til å ligge på sykehus til vi var istand til å stå på egne ben, sier Almåsvold, og mener at det egentlig er pasienter som fortsatt burde behandles på sykehus som skrives ut.

Når kommunene ikke har tilstrekkelig med rehabiliteringsplasser får de en regning fra sykehuset for de “ekstra liggedøgn” pasientene da må være på sykehuset. Når Ahus mener at pasientene er utskrivningsklare må kommunen betale. Såfremt kommunen ikke kan ta imot personene det gjelder. – Denne galskapen må vi få slutt på, sier en sterkt engasjert Almåsvold.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**