Innlegg: Vanskelig åpenhet

Lørdag 13.juli angrep EDBs kommunestyrerepresentant John H. Retterås Venstre for fokuset på kontrollutvalget. En uke senere svarte Eidsvoll Venstres styremedlem Per Aage Pleym Christensen, med innlegget “Vanskelig åpenhet”,

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Vanskelig åpenhet

I innlegget “Kontrollutvalget og spikersuppe” i EUB lørdag 13.juli angriper Bygdelistens John H. Retterås Venstre og kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug for fokuset på kontrollutvalget. Arbeidet for åpenhet og innsyn hører til Venstres beste tradisjoner. Om Retterås forstår hva han har vært med på er det kanskje ham som bør ha dårlig samvittighet. Å stemple Venstres fokus på kontrollutvalget som “gubbekrangel” er å bagatellisere kampen for åpenhet i kommunen.

Innsyn

Foto: Tore Nilsen

Lik praksis
Åpenhet er åpenbart vanskelig for flere. Enkelt forklart: Kommunen har en hjemmeside, med en elektronisk møtekalender. Der er møtedatoer for hele året oppført, for kommunestyret, formannskapet og alle utvalg. For kontrollutvalget var praksisen annerledes, inntil Venstre tok opp saken. Ved å klikke på møtedato fikk man opp tid og sted for møtet, samt sakspapirer. Men ikke for kontrollutvalget. Kontrollutvalgets møter er åpne for publikum, men hvordan kan man bestemme seg for å gå og høre på møtet, når man ikke vet hvor og når det er, eller om det er interessante saker som skal behandles? Det er ingen grunn til at informasjonen om kontrollutvalget skal være vanskeligere tilgjengelig enn for de andre utvalgene i kommunen. De som bagatelliserer Venstres kamp for en lik praksis for alle utvalg, bør i hvert fall forklare hvorfor publikum og media skal måtte slite mer for å finne informasjon om kontrollutvalget. Jeg venter i spenning, Retterås!

Aps agenda
Venstre har aldri påstått at kontrollutvalget er et “politisk utvalg”. Det er et utvalg med folkevalgte representanter, og helt konkrete, lovpålagte oppgaver. Venstre har kartlagt fraværet i kontrollutvalget. Nestlederen fra Ap hadde 75% fravær fra møtene, men Ap valgte likevel å foreslå ham gjenvalgt. Etter nyvalget i kommunestyret 30.april ble Finn Bergstrøm Aps 1.vara, og i praksis fungerende medlem av utvalget. Visste Retterås’ at dette var Aps agenda? Bergstrøm er en uttalt motstander av omorganiseringen i kommunen. En annen motstander er Aps gruppeleder Hans A. Øberg. Han skrev i et innlegg i EUB 03.juli at Kontrollutvalget burde tatt tak i omorganiseringen i kommunen som en sak. Så hvem er det som politiserer kontrollutvalgets virksomhet? Uten at Ap, FrP og EDB stilte felles liste da nytt kontrollutvalg 30.april ville ikke Ap og FrP fått flertall. Spørsmålet er om Retterås skjønner hva han har vært med på, og om han synes at det er greit å gjenvelge en nestleder med 75% fravær. Sjekk gjerne statistikken i artikkelen 17.juli på Eidsvoll Venstres hjemmeside.

Per Aage Pleym Christensen
styremedlem Eidsvoll Venstre

(Innlegget stod på trykk i EUB 20.juli)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**