– Tilstandsrapporten fra skolene bør være offentlig!

Venstres kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug reagerer på at tilstandsrapporten for skolene i Eidsvoll er unntatt fra offentlighet. – Rapporten inneholder viktig informasjon både for oss som folkevalgte, for elevenes foresatte og for offentligheten. Han reagerer også på at det ikke er gitt noen hjemmel for at rapporten skal være unntatt fra offentlighet. Han varsler at Venstre vil ta opp saken i kommunestyret neste uke. Les spørsmålene til ordføreren her!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

– Hvis noe skal være unntatt fra offentlighet må det opplyses om hvilken hjemmel man har for dette, sier Bakkehaug, som selv er jurist. I sakspapirene til kommunestyret 15.10 er rapporten med, men unntatt offentlighet. Bakkehaug opplyser at Venstre har sendt et spørsmål til ordfører Einar Madsen (Ap) om hvilken hjemmel som er brukt i denne saken.

– Vi kommer til å foreslå at rapporten skal gjøres tilgjengelig for offentligheten hvis vi mener begrunnelsen for å unnta rapporten fra offentlighet ikke holder, sier Knut Bakkehaug. Han peker på tre forhold som gjør det viktig med offentlighet rundt tilstandsrapporten:

Knut Bakkehaug i Eidsvoll Venstre

Foto: Venstre

– For det første er det viktig at vi som folkevalgte kan begrunne våre forslag med kunnskap. Det er viktig at vi kan peke på hvorfor vi vil sette inn ressurser på noen skoler fremfor andre. Enten det er for å bedre inneklimaet, gi lærerne etter- og videreutdannelse eller mer skolemateriell.

– For det andre er det viktig at elevenes foresatte vet hvilken tilstand det er ved de skolene ungene deres går på. De foresatte bør få vite om elevene trives, hvordan de mestrer både kunnskapsinnhenting og sosiale forhold.

– For det tredje har offentligheten krav på å vite hvordan fellesskapets ressurser brukes, også innenfor skolesektoren: Er kvaliteten på undervisningen god? Har lærerne oppdatert kompetanse? Gir skolebyggene en god ramme rundt læringsmiljøet? Er mobbing utbredt? Svarene på disse spørsmålene vil si oss noe om vi får valuta for de ressursene vi bruker på skolene, eller om vi må bruke mer ressurser, sier Knut Bakkehaug.

MERK: Du finner sakslisten til kommunestyret her. Merk at denne saken står på sakslisten – men uten sakspapirer. Dette fordi saken som nevnt over er unntatt offentlighet.

For ytterligere kommentarer kan Knut Bakkehaug kontaktes på tlf. 94781784 eller pr epost til knutbakkehaug at hotmail.com

Her er spørsmålet Eidsvoll Venstres kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug har sendt ordfører Einar Madsen (Ap):

“Jeg leste gjennom sakspapirene til kommunestyremøtet på mail på mandag og så da at det ikke var vedlegg til sak PS 13/89 vedrørende tilstandsrapport for skolene i Eidsvoll. I går gikk jeg gjennom posten og oppdaget at jeg hadde fått tilstandsrapporten i posten. Det framkom her at rapporten er «unntatt offentlighet». Hjemmelen for dette er ikke angitt.

Rapporten inneholder viktig informasjon både for oss som folkevalgte, for elevenes foresatte og for offentligheten. Derfor bør rapporten være offentlig, medmindre sterke grunner taler for det motsatte. På denne bakgrunn ønsker jeg å stille følgende spørsmål;

Kan ordføreren opplyse om hvorfor en har valgt å unnta tilstandsrapporten for skolene i Eidsvoll fra offentlighet?

Kan ordføreren angi hvilken hjemmel som en mener gir grunnlaget for å unnta tilstandsrapporten for skolene i Eidsvoll fra offentlighet?

Knut Bakkehaug, kommunestyrerepresentant Eidsvoll Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**