Budsjettet: KrF offentliggjør mulig budsjettsamarbeid

Ifølge Romerikes blad (RB) idag 06.11 er det borgerlig budsjettsamarbeid på gang i Eidsvoll. KrFs Tord Langmoen har uttalt seg til RB om KrF sine budsjettprioriteringer – og de er til forvekslig lik Venstre sine. Vi har foretatt en sammenligning av hva Langmoen sier til RB og hva Knut Bakkehaug uttalte 30.10.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Artikkelen “Høyre, Frp og KRF nærmer seg budsjettsamarbeid” skriver RB på s 8. i dagens avis: “Alle tre sier nei til eiendomsskatt. Nå kan det bli budsjettsamarbeid mellom KrF, Frp og Høyre i Eidsvoll.”

KrFs kommunestyrerepresentant Tord Langmoen er den eneste avisen har fått i tale i sakens anledning: “- Vi er svært positive til å forhandle med andre politiske partier som sier nei til eiendomsskatt. Det er eiendomsskatten som blir den store saken, for ikkke å si det store skillet, i budsjettprosessen dette året, sier Tord Langmoen (KrF) til RB.”

Vi skrev følgende om eiendomsskatten 30.10:

Ja eller nei til eiendomsskatt?
Eiendomsskatten er den viktigste markørsaken som skiller venstresiden fra resten av kommunestyret. Når Ap, SV og SP har bedt om at budsjettet legges frem med eiendomsskatt, tror Bakkehaug at eiendomsskatt blir innført også i Eidsvoll. Men Venstre kommer til å lage et budsjettforslag uten eiendomsskatt, ”

RB stiller følgende spørsmål til Langmoen: – Hva er de viktigste sakene i Eidsvoll framover?

Svarene til Langmoen viser at KrF har omtrent de samme prioriteringene som Venstres Knut Bakkehaug synliggjorde i et intervju her på hjemmesiden 30.oktober.

Like prioriteringer
Langmoen svarer til RB: “- For oss er det kvaliteten i skolen som er viktigst, ikke bygningene.”

Bakkehaug uttalte om skoleprioriteringene 30.10: “I budsjettet for 2014 kommer Venstre igjen til å ha skole øverst på prioriteringslisten, både på drift og investeringer. – Det må bygges ny skole til erstatning for Vilberg barneskole, og pengene til dette må lånes, sier Bakkehaug. Han fremhever også behovet for investeringer i de eksisterende skolene i kommunen.”

Langmoen uttaler seg også til RB om moderningsering: “For oss er det også viktig at kommunen blir modernisert. Det er mange ting vi kan gripe fatt i som i sum vil veie opp for eiendomsskatten.”

Og: “For meg er eiendomsskatt et tegn på politisk latskap og fantasiløshet, sier Tord Langmoen til RB.”

Bakkehaug uttalte om samme tema 30.10:

Fantasiløst med eiendomsskatt
Når man vet at inntektene fra eiendomsskatt bare gir en kort glede for kommunen, er det fantasiløst å gjøre ja eller nei til eiendomsskatt til det viktigste spørsmålet i budsjettet, mener Bakkehaug. – For Venstre er det viktigste at kommunen skal gi sine innbyggere et godt tjenestetilbud, og vi skal klare det uten eiendomsskatt, sier han.”

Vil KrF legge ned Finstad?
I intervjuet med RB idag gir KrFs Tord Langmoen et viktig signal til beboerne på Finstad: “Vi er derfor også åpne for å diskutere skolestruktur.”

I forslaget til Handlingsplanen for 2014 -2016 som KrF la frem ifjor foreslo partiet faktisk å legge ned Finstad skole.

Vår artikkel fra 30.10 forteller hva Venstre foreslo i sitt alternative forslag: “Venstre sa i sitt budsjettforslag for 2013 nei til eiendomsskatt, og ja til å opprettholde Feiring og Finstad.”

Les hele intervjuet med Knut Bakkehaug om Venstres budsjettprioriteringer her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**