Budsjettet: Venstre inviterer til samarbeid

Knut Bakkehaug har vurdert de andre partienes tallforslag til budsjettet, og mener det er uaktuelt for Venstre å støtte noen av dem. – Vi vi likevel invitere til samarbeid om verbalforslagene, sier Venstres kommunestyrerepresentant i Eidsvoll. Se forslagene her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Bakkehaug sier at det er uaktuelt å støtte tallforslaget fra Ap, Høyre og FrP. – Forslaget går ut på å legge ned Finstad skole fra 01.08 2015 og Eidsvoll Verk skole i 2018. Eidsvoll trenger alle skolene vi har, så å bli med på disse nedleggelsene er uaktuelt, sier Bakkehaug.

– Senterpartiet har kuttet ut eiendomsskatten, og det er bra. Men å satse på oppussing av Vilberg barneskole fremfor å bygge ny skole i Trolldalen er helt uaktuelt for Venstre å være med på.

– SVs forslag har mange gode forslag, men alt avhenger av eiendomsskatt. Det er en løsning Venstre ikke vil være med på, sier Bakkehaug.

Inviterer til samarbeid
Selv om han er kritisk til tallforslagene fra de andre partiene, strekker Knut Bakkehaug likevel ut en hånd. Vi har sett verbalforslagene fra noen av de andre partiene. – Vi kommer til å gi signal om hva vi kan være med på før kommunestyremøtet, sier han, og peker på at Bygdelisten har et interessant forslag om lagring av kunsten til Donali.

Knut Bakkehaug i Eidsvoll Venstre

Foto: Venstre

Bakkehaug medgir at det er en ulempe å ikke være representert i formannskapet. Det gir de andre partiene en fordel, samtidig som de lettere kan avvise Venstres forslag når det fremlegges i formannskapet. – De kan bare si at de ikke har sett forslagene på forhånd, og trenger mer tid til å vurdere dem.

Bakkehaug håper at Venstre nå har funnet en løsning. – Vi sender verbalforslagene våre til de andre partiene. Er det forslag et eller flere partier kan støtte er vi åpne for å fremme fellesforslag, sier han.

Her er Venstres verbalforslag til budsjettet for 2015:

1. Finansutvalget legges ned.

2. Organisasjonen NHO Service inviteres til en gjennomgang av rapporten «Sammen for velferdig i Eidsvoll kommune», slik at de folkevalgte kan få en innføring i rapportens funn og utdyping av forslag til hvordan innføring av «beste praksis» kan frigjøre ressurser til velferdstilbudet.

3. For å benytte seg av tilskuddet fylkeskommunen har etablert for ladepunkter for elbiler bør det legges fram et forslag til plan for kommunestyret i 2015, for etablering av slike ladepunkter i Sundet, på Råholt og resten av kommunen.

4. Rådmannen bes utarbeide en sak for kommunestyret hvor om å anlegge park på Sundtoppen.

5. Rådmannen bes legge frem en sak for kommunestyret om å etablere et serviceanlegg for båtturister ved Skjoldnestangen.

6. Trafikksikkerhetsplanen rulleres i løpet av 2015.

Venstre kommer tilbake med begrunnelser for verbalforslagene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**