Utfordret rådmann og ordfører

Åse Birgitte Skjærli utfordret rådmannen i den såkalte “blomstersaken” i Nes. Nå tar administrasjonen selvkritikk etter Nes Venstres utspill.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Åse Birgitte Skjærlig utfordrer rådmannen

Foto: Sesselja Bigseth

Årnes Blomster har levert blomster til Nes kommune i 55 år. Da oppdraget nylig ble lagt ut på anbud, valgte administrasjonen å ikke informere forretningen om dette fordi de mente det ville være konkurransevridende.

— Det er helt feil, sier Nes Venstres Åse Birgitte Skjærli.

— Lov om offentlige anskaffelser er en viktig lov for å hindre korrupsjon og sikre fri konkurranse. Det er imidlertid slik at kunngjøring av anskaffelser på Doffin og Ted, avhengig av anskaffelsens omfang, er et minstekrav. Det er ikke noe i vegen for å annonsere i for eksempel lokalavisa at en utlysning er lagt ut, sier Skjærli.

Fikk støtte
Årnes Arbeiderlag gikk i en artikkel i Raumnes ut og støttet Venstre.

— Vi synes det er bra at Venstre har satt denne saken på dagsorden, og det er viktig at den bringes på banen i kommunestyret. Et sterkt lokalt næringsliv er viktig for lokalsamfunnet, uttalte leder i Årnes Arbeiderlag, Håkon Myrli, til lokalavisa.

Administrasjonen tok selvkritikk
I kommunestyret 20. april stilte Skjærli en rekke spørsmål til ordfører om måten saken var blitt behandlet på. Det førte til at administrasjonen tok selvkritikk og innrømmet at de burde være flinkere til å informere lokale leverandører.

— Administrasjonen mener kommunen har et forbedringspotensial på et sentralt punkt, og det er i forhold til informasjon til de lokale næringsdrivende. Kommunen kan «tipse» aktuelle leverandører, og administrasjonen tar selvkritikk på at dette ikke har blitt fulgt opp på en god nok måte i denne saken, uttalte ordfører Oddmar Blekkerud.

Fornøyd
Nes Venstre er opptatt av at det lokale næringslivet skal ha gode vilkår.

— Det er flott å høre at man ser at enkeltstående butikker trenger en liten annonse i lokalavisa for å få informasjon for å kunne ta del i denne type konkurranser. Det er veldig positivt for en liten bygd som Nes, sier Skjærli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**