Skuffet over manglende åpenhet

Nes Venstre er skuffet over at flertallet i kommunestyret valgte å gå inn for taushetsplikt for styret i det nye kommunale foretaket på Esval.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Et samlet kommunestyre ble enig om å legge driften av Esval i et eget kommunalt foretak. Forslag til vedtekter og styreinstrukser var vedlagt saken. Dessverre valgte flertallet å beholde paragrafen i styreinstruksene som slår fast at styret har taushetsplikt om vurderinger og stemmeresultater under styrets behandling av saker.

Nes Venstre mener at åpenhet og innsyn bør være en forutsetning i alle ledd av lokalpolitikken, også når det gjelder hva som foregår på styremøter i kommunale fortak.

Åse Birgitte Skjærli

Foto: Øystein Smidt

— Vi skal følge kommuneloven, og der heter det at man skal praktisere meroffentlighet. Hvordan skal det kombineres med et forbud mot å uttale seg om saker som har vært i styret? sa Nes Venstres Åse Birgitte Skjærli under kommunestyremøtet.

Nes Venstre er skuffet over manglende vilje til åpenhet fra Arbeiderpariet, Høyre og Senterpartiet i denne saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**