Selvkostsaken

I et leserinnlegg i lokalavisa reagerer Einar Holmen fra Nes FrP på en fra uttalelse Øystein Smidt. Her svarer Smidt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Saken om avløpsfondet som har vokst seg vel stort, har blitt omtalt i Raumnes, også på leserbrevsidene. Her svarer Øystein Smidt på et innlegg fra FrPs Einar Holmen.

Selvkostsaken
I leserinnlegg 25. juni reagerer Einar Holmen fra Nes FrP på undertegnedes ansvarsfraskrivelse ved at kommunen faktisk har vært klar over at innbyggerne har betalt for mye avløpsgebyr uten at det blir gjort noe med det. Saken er jo at dette har vært kjent gjennom flere år nå, og vært presentert i regnskapene hvor stort dette avløpsfondet har vært. Det spesielle er vel at FrPs fremste talspersoner hevder de ikke har sett dette før revisjonen påpeker at retningslinjene for avsetning til selvkostfond kan være brutt. Først når offentligheten får dette til kunnskap begynner jamringen over hvor ille dette er.

Hovedgrunnen til at fondet har bygd seg opp over flere år enn det retningslinjene tilsier er at utbyggingen og oppgraderingen av Fjellfoten renseanlegg er blitt forsinket i flere år. Byggingen er nå i full gang, og pengene fra selvkostfondet kan derfor brukes til å betjene renter og avdrag pluss drift av dette anlegget. Dersom penger fra fondet nå skulle tilbakebetales ville dette medført en betydelig økning av avgiftene om et par års tid. Istedet kan en nå bruke penger fra fondet til å utjevne disse avgiftene. De kommer derved tilbake til innbyggerne. I tillegg er det flere steder i bygda som ennå ikke er knyttet til offentlig avløpsnett. Disse oppgavene står også for tur med store investeringskostnader som også kan nytte godt av selvkostfondet. De kommunale avgiftene har forøvrig reelt blitt redusert over de siste 5-6 årene.

Når det gjelder lovlighetskontroll som fylkesmannen nå skal gjennomføre, så går det ut på om kommunestyre har fattet et lovlig vedtak i denne saken. Nå foreligger det ingen lov som regulerer slike saker. Departementet har utferdiget retningslinjer som anbefaler hvordan slike selvkostfond skal bygges opp og anvendes under normale forhold. Hovedårsaken til at fondet er bygget opp over mer enn 5 år i Nes kommune er, som nevnt, utsettelse av utbygging av Fjellfoten renseanlegg. Lignede sak er prøvd for retten i Bergen kommune hvor kommunen fikk medhold i ikke å betale tilbake, nettopp fordi det ikke finnes noen lov som regulerer slike saker.

Å begynne å blande inn liberale prinsipper, rettsstatsanskuelser og sosialisme i Venstres vurderinger i denne saken virker temmelig påtatt. Vi nevner bare for sikkerhets skyld at også Høyre stemte mot tilbakebetaling fra selvkostfondet. De er vel da også sosialister. Eller er de sosialister bare de som kritiserer FrP.

Nå har jo FrP også lovet å tilbakebetale årets inntekter av eiendomsskatten hvis de kommer til makten ved årets kommunestyrevalg. Det dreier seg om ca 19 millioner kroner. I tillegg tilbakebetaling av selvkostfondet på 21 millioner kroner, så begynner det bli en sum som det kan bli interessant å se hvordan skal kompensere på andre måter. Mange av oss minnes vel også FrPs fremste representanter like før forrige lokalvalg som sto med kjetting foran Esval avfalldeponi med krav om at det måtte stenges på dagen, og uten å ta innover seg at

Øystein Smidt

Foto: Birger Areklett

kommunen da ville sittet med etterbruksansvar i minst 30 år uten noen inntekter fra virksomheten der. Sett i lys av utviklingen der nå, så er vel kanskje også FrP takknemlig for at det ikke ble noen stenging. Skal FrP være en del av en ansvarlig posisjon tror jeg det fornuftig å ikke dele ut for mye penger på forhånd. De er vanskelig å finne i så presset kommune som Nes.

Øystein Smidt
Nes Venstre