Venstre prioriterer skole og unges oppvekstvilkår

Nes Venstre legger i dag frem alternativ budsjett for 2012. Økt lærertetthet og tiltak for å bedre oppvekstvilkårene for barn og unge står øverst på listen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Her kan du laste ned Nes Venstres alternative budsjett for 2012.

Skole
En bedre skole i Nes er et av satsingsområdene til Nes Venstre i programmet for perioden 2011-2015. Det følger vi opp i vårt alternative budsjett for 2012 og setter av 1 million kroner som skal gå til å øke lærertettheten i skolen.

Lærer

Foto: Microsoft

Lærerne har en unik rolle som aktive kunnskapsformidlere og tilretteleggere for elevene, og Venstre er opptatt av at lærerne skal bruke tiden sin på elever, og ikke papirarbeid. Venstre ber derfor i verbalforslag om at rådmannen lager en oversikt over hvilke ikke-pedagogiske roller dagens lærere må fylle utenom undervisning og for- og etterarbeid knyttet til dette. Dette vil gi oss en idé om hvilke andre ressurser det kan være behov for i skolen fremover.

Unges oppvekstvilkår
Nes Venstre er opptatt av barn og unges oppvekstvilkår i bygda, og vi mener sport og idrett har en viktig rolle både som livsutfoldelse for den enkelte og sett i et folkehelseperspektiv. I vårt alternative budsjett prioriterer vi derfor å gi tilskudd til nytt garderobeanlegg og klubbhus for Raumnes og Årnes IL og til utbyggingen Nes Arena.

Stadion Raumnes & Årnes Idrettslag

Foto: Sesselja Bigseth

Videre ønsker vi å gi et tilbud til ungdom som ønsker å skaffe seg arbeidserfaring. Venstre foreslår derfor å sette av 50.000 kroner til oppstart av en småjobbsentral for ungdom.

Nes Venstre er også glad over å se at rådmann har videreført de økte tilskuddene til lag og foreninger som ble tatt inn i budsjettet i fjor bl.a. etter forslag fra Nes Venstre.

Klima

Klimakampanje

Nes har i år vedtatt en energi- og klimaplan, og Venstre har uttalt at vi vil være en pådriver for gjennomføring av kommunens energi- og klimaplan. Vi ønsker derfor å sette av 50.000 kroner i budsjettet til miljøsertifisering av kommunen i tråd med klimaplanen for å komme i gang med arbeidet.

Legevakt

Legevakten i Nes i Akershus

Foto: Sesselja Bigseth

Rådmannen foreslår at nattjenesten hos legevakten i Nes legges ned, og at man istedet kjøper nattjeneste hos en annen legevakt. Han har således redusert budsjettet til legevakten med halvannen million kroner.

Nes Venstre mener at legevakten på Årnes skal opprettholdes, også nattestid. Vi har derfor tilbakeført 1,5 millioner kroner til legevakten i vårt alternative budsjett.

Annet
Kommunen har i en årrekke hatt et svømmehallfond stående etter salg av e-verksgården. Nes Venstre mener det er snart er på tide å starte arbeidet med en prosjektering av ny svømmehall på Årnes, slik at man kan ha mulighet til å få prosjektet inn på spillemiddellisten i løpet av den kommende fireårsperioden.

Venstre vil derfor be om at man i løpet av føreste halvdel av kommunestyreperioden utreder status for mulig svømmehall eller svømmeanlegg i Nes.

For full oversikt over hvilke økonomiske prioriteringen vi gjør i forhold til rådmannens forslag, se Nes Venstres alternative budsjett for 2012.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**