Åpent møte om byutvikling i Lillehammer

Byutvikling i Lillehammer – bygg og byrom. Hvordan skal byen vår se ut?

Er du interessert i hvordan ta vare på gamle Lillehammer, men samtidig tenkte nytt og nyskapende? Lillehammer Venstre er ønsker å invitere deg til et engasjerende møte om byen vår og hvordan byrommet skal se ut. Hva er Lillehammer sitt potensial? Hva vil en videreutvikling av byen gjøre med oss som bor her og de som gjester byen? Hva om Lillehammer blir Norges mest attraktive by?

Onsdag 13. desember har vi invitert Lillehammers egen samfunnsengasjerte Gaute Brochmann: arkitekt, redaktør for Arkitetur N. og fast spaltist i Morgenbladet. Denne kvelden vil vi sette fokus på Byutvikling – bygg og byrom.

Tidspunkt: 13. desember 2023 kl. 18.00

Sted: Dugandes, Gudbrandsdalsvegen 189, Lillehammer

I 2019 var Gaute gjest i første episode av podcastserien «Hvem bygger byen?». Der etterspurte han en proaktiv holdning fra politikere. Hva har skjedd de siste 4 årene i Lillehammer etter denne etterspørselen? Har vi som politikere skjønt hvor mye makt vi har og utnytter vi det handlingsrommet vi har?

Lillehammer Venstre er opptatt av utviklingen for hele kommunen. Vi ønsker å belyse og skape mer bevissthet om hvordan og hvorfor vi påvirkes sanselig av estetikk og miljø i våre omgivelser. Hva gjør at det er viktig å opprettholde og ivareta det historiske Lillehammer. Samtidig tenke helhetlig, langsiktig og kunnskapsbasert med det som skal komme nytt.

Bør politikere tenke annerledes hva angår retningslinjer og føringer? Eller bør vi i større grad inspirere og legge til rette for økt fokus på arkitektur? Kan vi skape kultur hvor det er like viktig å etablere fokus på estetikk og gode sanselige løsninger også utenfor og mellom byggene?

Kan vi bl.a. la oss inspirerere av bl.a. den Danske arkitekt- og byplanleggeren Jan Gehl sine tanker om «liv mellom husene».?