Kollektiv- og trygghetsløft for Nordre Aker

Oslo Venstre har årsmøte til helgen, der de i tillegg til å vedta program for bystyrevalget, skal diskutere hvordan det skal føles tryggere å ferdes i sentrum nattestid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Toril Berge

Foto: Reidar Lerdal

Et av tiltakene vi ser for oss ved siden av mer synlig politi og gatebelysning, er bedre og hyppigere kollektivtilbud”, sier Berge. Dette er også et av tiltakene Oslopolitiet har løftet frem i de siste ukers debatt.

“Særlig for oss her i Nordre Aker, som er avhengige av kollektiv eller drosje når vi skal hjem fra sentrum om natta, vil et utvidet nattilbud hos sporveien sikre større trygghet.” Berge er selv trofast kunde på nattbussen, og legger vekt på viktigheten av hyppige avganger slik at nattbussen skal være et god t alternativ. “Tilbudet skal gå så ofte at du ikke trenger å pugge rutene, og det bør starte med en gang det ordinære tilbudet slutter”, sier hun. “Sporveien sier at planene er der for fremtiden, men Venstre vi vil ikke vente, men arbeide for at tilbudet kommer på plass så raskt som mulig. Venstre er kollektivpartiet fremfor noen, både av hensyn til byutviklingen og miljøet, og når buss om natta i tillegg er et spørsmål om økt livskvalitet og trygghet for byens borgere er dette en kampsak for oss”, avslutter hun .

1.kandidaten til bydelsvalget for Venstre, Per Elling Braseth-Ellingsen, sier seg helt enig og tilføyer “Det bor hele 4000 studenter i bydelen vår, og disse må sikres trygg og effektiv transport, også om natten. Det finnes heller ingen grunn til at studenter over 30 år ikke skal få kjøpe Studentkort hos Sporveien, en student er en student, uansett alder. Et utvidet nattbusstilbud ville også vært et perfekt pilotprosjekt for å endelig innføre busser som går på alternative drivstoff som gass og biodiesel i Oslo. Vi i Nordre Aker har mange gjennomgående bussruter som skaper mye lokal forurensning, disse må over på mer miljøvennlig drivstoff”, avslutter Braseth-Ellingsen.

Toril Berge (28) er Oslo Venstres 2. kandidat ved bystyrevalget og fylkeslagets nestleder. Hun er bosatt i Nordre Aker

Per Elling Braseth-Ellingsen (27) er Nordre Aker Venstres 1. kandidat ved bydelsvalget og sitter i lokallagsstyret. Han bor på Kringsjå.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**