Helge Solum Larsen

Helge Solum Larsen er bystyrerepresentant for Stavanger Venstre. Han er leder i kommunalstyret for byutvikling. I tillegg er han Venstres representant i fylkesutvalget. Helge Solum Larsen er nestleder i Venstre nasjonalt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Helge Solum Larsen har lang fartstid i Venstrebevegelsen. Han startet sitt politiske arbeid i Stavanger og Rogaland Unge Venstre. Han har vært leder av Rogaland Unge Venstre og leder i Norges Unge Venstre. Han har vært medlem av Stavanger bystyre i flere perioder.

Helge Solum Larsen er opptatt av ideologi, og han har i ulike sammenhenger hatt særlig fokus at alle borgere skal ha like muligheter til å realisere seg selv. Han var medlem i prinsipprogramkomiteen som la fram forslag til nytt prinsipprogram for Venstre, som ble vedtatt av partiets landsmøte i 2007. Ved siden av politikken er han selvstendig næringsdrivende og underviser innvandrere som ønsker å starte egen virksomhet, i tillegg til å undervise i kulturforståelse og konfliktforebygging.

Som byutviklingspolitiker har han markert seg som en ivrig forsvarer av den unike trehusbebyggelsen i Stavanger, han har lagt ned et stort arbeid for å bevare denne viktige delen av Stavangers historie og identitet. Byutvikling som bymiljø er vesentlig. Solum Larsen var en av politikerne i Stavanger som trykket på for å sikre at dobbeltsporet skulle bli en realitet. Bondevik II regjeringen sikret midler til formålet i 2005. Å realisere bybanen er den neste store byutviklings- og miljøsaken.

Helge Solum Larsen er også svært opptatt av å bevare et levende lokaldemokrati. Avgjørelser blir best når de fattes nærmest dem det angår. Solum Larsen var med i Venstres sentrale utvalg som fikk vedtatt lokaldemokratimanifestet “Slipp kommunene fri”. Dette dannet grunnlaget for den offentlig oppnevnte lokaldemokratikommisjonen.

Helge Solum Larsen på NettTV:
Her finner du NettTV-filmer med tilknytning til Helge Solum Larsen. De nyeste filmene ligger øverst. Velg filmer i spillelisten eller bruk linkene under for å gå direkte til hver enkelt film.

Fra prinsipprogramdebatten på fylkesårsmøtet

Helge Solum Larsen