– Stopp økt gjennomfartstrafikk i Gamle Oslo!

Det er ikke akseptabelt at boligområdene skal ta belastningen med økt gjennomfartstrafikk under mangeårig utbygging av Bjørvika. Visjonen og målene med Miljøbyen Gamle Oslo må ligge fast, sier Ronny Fagereng (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Ronny Fagereng

Foto: Fagereng

Venstres vil stoppe den negative trafikkutviklingen i bydel Gamle Oslo, særlig i Gamlebyen og Grønland. Venstres BU-representant og bystyremedlem Ronny Fagereng har tatt saken opp med byrådet.

– Det er ikke akseptabelt at boligområdene skal ta belastningen med økt gjennomfartstrafikk under mangeårig utbygging av Bjørvika. Visjonen og målene med Miljøbyen Gamle Oslo må ligge fast, sier Ronny Fagereng (V).

Trafikk som tidligere ble kanalisert over trafikkmaskinen, synes i stadig større grad å bruke boligområdene i bydelen som gjennomfartsåre. Denne økte gjennomfartstrafikken går ut over kvaliteten i bo- og nærmiljøene, og beboerne plages av vegtrafikk, støy og forurensninger og de daglige ulemper som disse problemene medfører. I tillegg forsinkes offentlige kommunikasjoner som buss og trikk.

I forbindelse med Miljøbyen Gamle Oslo ble bydelen lovet en helhetlig trafikkplan, og i forbindelse med Galgebergforbindelsen ble man lovet overvåking av trafikken i miljøgaten Schweigaardsgate for å følge utviklingen.

Bydelen har også mange og store byutviklingsprosjekter i de kommende år. Og disse prosjektene vil få konsekvenser for trafikkutviklingen og -avviklingen i bydelen.

Ronny Fagereng har bedt byrådet redegjøre for sine trafikkplaner i bydelen, og hva vil gjøre for å redusere trafikken i Schweigaardsgate og Oslogate konkret. Byrådet må redegjøre for følgende spørsmål:

– Vil byrådet opprettholde miljømålene for Miljøbyen Gamle Oslo?

– Foreligger det en helhetlig trafikkplan for bydel Gamle Oslo, og følges denne?

– Hvilke planer har byrådet for trafikkavvikling i bydelen knyttet til byggingen i Bjørvika og Kværner?

– Hva vil byrådet gjøre for å hindre at trafikk, som tidligere gikk over/gjennom trafikkmaskinen, nå isteden benytter veger som går igjennom boligområdene i bydelen?

– Det er viktig at beboere, velforeninger og politikere i bydelen står sammen, slik at ikke byrådet bare flytter problemet rundt i bydelen. Vi må også sikre at buss og trikk kommer frem, avslutter Ronny Fagereng (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**