Fellesskap – Å skape gode samfunn (Haga&Salahovic)

Sanjin Salahovic, Arendal Venstre og Øystein Haga, førstekandidat til fylkestingsvalget om å skape gode samfunn

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Vårt samfunn er fundamentert på frihet for enkeltmennesket, men også ansvar for fellesskapet. Dette har noen ganger vist seg å være en skjør balansegang.

Natt til forrige søndag forsøkte en mann av afrikansk opprinnelse å voldta tre kvinner på Grünerløkka i Oslo. Vi forstår godt at folk føler seg utrygge.

Rita Sletner (V), tidligere statssekretær i Justisdepartementet er nå leder for Voldtektsutvalget som jobber for å bedre situasjonen for voldtektsofre. Hun peker spesielt på imamenes ansvar. De er viktige talspersoner i innvandrermiljøene som kan bidra konstruktivt i det forebyggende arbeidet. Venstre er enig i at imamene kan bidra, i likhet med alle andre som har innflytelse i innvandrermiljøet og for den slags skyld alle oss andre som medborgere i vårt samfunn.

* Derfor er det viktig å ha en god kommunikasjon med alle minoritetene og de religiøse gruppene basert på gjensidig respekt.

* Derfor er det viktig å være støttende til innvandrere der de bor og der de utøver handlinger av felles verdi, kommunisere med dem og drøfte saker som er viktige for vår fellesskap. Dette må være grunnlaget for tilliten som skapes mellom minoritetsgruppene og majoriteten.

* Derfor er det viktig at ikke en hel minoritetsgruppe føler seg stemplet for handlinger som til sjuende og sist er individets ansvar. Vi må tro på at rettssystemet forfølger skyldige.

Vi må ikke miste troen på at vi kan skape et verdifullt og godt samfunn der alle menneskene bidrar, uten hensyn til etnisk tilhørighet, religiøs eller kulturell bakgrunn.

Øystein Haga,

Venstre Grimstad