Revisjon av kommuneplanen

Alvdal Venstre vil det kommende året legge stor vekt på arbeidet med kommuneplanen. På siste kommunestyremøtet ble det også vedtatt igangsetting av rullering av sentrumsplanen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Den eksisterende kommuneplanen for Alvdal er fra 1987 og er i høyeste grad moden for revisjon. Revisjon av denne har vært midlertidig stanset, men er nå i gang igjen for fullt. Kommuneplanmeldingen som ble sendt ut som høringsutkast kan du lese her.

Et godt besøkt folkemøte i februar satte fart i diskusjonen – spesielt omkring arealdelen. Alvdal Venstre hadde i 2006 flere medlemsmøter hvor kommuneplanens tekstdel var tema. Venstre er spesielt opptatt av å få formulert overordnede visjoner for kommunen som skal være retningsgivende for de føringer som legges i hele planverket. For eksempel vil Venstres miljøprofil – hvis den får gjennomslag i planen – være bestemmende for plassering, størrelse og utbyggingsgrad på områder for hyttebygging, boligbygging og industrifelt.

I forbindelse med kommuneplanarbeidet vil Alvdal Venstre også i nær framtid (slutten av mars?) arrangere et åpent møte med initiativtakerne til Fredsuniversitetet på Tron. Med dette møtet ønsker vi å få klarhet i hva man ønsker å oppnå med disse planene, og om Fredsuniversitetet – som har vært planlagt i lang tid – er et prosjekt som Venstre ønsker å legge til rette for.

Parallellt med revisjonen av kommuneplanen har Komite B – ledet av Venstres varaordfører Ola Eggset – lagt fram en rapport om kommunens engasjement på Grindegga. Dette sentrumsnære området huser idag både industri, skole, samfunnshus, gårdsdrift og boliger. Planlagt industriutbygging setter krav til at det gjøres grep for å gi bedre plass til det man ønsker å bygge ut. For at dette skal kunne gjøres på en forsvarlig måte, har formannskapet vedtatt igangsetting av rullering av Kommunedelplan for Skurlaget – Plassen. Denne planen – som i praksis er en sentrumsplan for Alvdal – skal dermed behandles parallellt med kommuneplanen.

Venstre må, som det eneste profilerte miljøpartiet i Alvdal, gå med full tyngde inn i dette planarbeidet. Vi vil komme tilbake med flere innlegg og artikler om dette temaet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**