Gjør Rælingen til en Fairtrade-kommune!

Venstre er opptatt av rettferdig og etisk handel, og derfor har vi fremmet forslag om å gjøre Rælingen til en Fairtrade kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Spørsmål til spørretimen — kommunestyremøte 22.11.06 fra Chriss Madsen

Bakgrunn:
Hvis vi vil gjøre noe for å bidra til en bedre hverdag og fremtid for mennesker i u-land kan vi begynne med vår egen kommuneadministrasjon. Konseptet Fairtrade-by er en utnevnelse for kommuner og byer som vil forplikte seg til å arbeide etter prinsippene for rettferdig handel. Fairtrade merket er en garanti mot barnearbeid og for menneskerettigheter i produksjonen.

I 1997 kom den første Fairtrade-kaffen på det norske markedet, og nå finnes også te, bananer, appelsinjuice, roser, ris, sjokolade og vin. Det jobbes stadig med å lansere nye Fairetrade-produkter i Norge. I Storbritannia har de nå omtrent 2000 varer og Fairtrade-byene har blitt byer med et stort engasjement for global rettferdighet.

Dette bør Rælingen kommune bli med på! Flere kommuner er i gang bl.a. vår nabokommune Lørenskog. Det som skal til er bl.a.at kommunen forplikter seg til å handle inn Fairtrade-merket kaffe og te til sentraladministrasjonen og til at Fairtrade-merkede produkter inngår i rammeavtaler for offentlige innkjøp. Muligheter for å agere som en etisk innkjøper i alle ledd må undersøkes og øvrige kommunale institusjoner må oppfordres til samme sak. Da er vi langt på vei til å få status som en Fairtrade-kommune. På denne måten vil Rælingen kommune være en aktør for rettferdig handel og til inspirasjon for næringsliv, foreninger og enkeltmennesker til større bevissthet om sosialt ansvar.

Spørsmål:
Vil Ordfører ta initiativ til at Rælingen kommune kan bli en Fairtrade-kommune?

Svar:
Ordføreren sendte saken/spørsmålet over til administrasjonen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**