Venstre foreslår tiltak for å bedre valgoppslutningen og vilkårene for lokaldemokratiet i Rælingen

I Norge er valgdeltakelse redusert i syv lokalvalg på rad. Ved sist kommunevalg var valgdeltakelsen nede i 59% og i Rælingen møtte kun 56,3% av de stemmeberettige opp. En valgdeltakelse på under 60% er svært bekymringsfullt fordi det rokker ved hele vårt demokratiske system og dets legitimitet. Venstre tar dette alvorlig og fremmer derfor en rekke tiltak for å bedre dette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

ET LOKALDEMOKRATI UNDER PRESS

Skal vårt lokaldemokrati fremstå som representativt må hovedrolleinnehaverne — innbyggerne, partiene og media — ha visse kvaliteter. Innbyggerne må ha et samfunnsengasjement og være i stand til å orientere seg om de politiske alternativene. Partiene må presentere tydelige alternativer, være saklige og kunne mobilisere. Media må være granskende, kommentere utspill og hendelser, og informere innbyggerne på en god og oversiktlig måte. Vi har alle et felles ansvar for å få dette til, og derfor er også vår henvendelse bredt anlagt.

Venstre mener at det er viktig å ha et vitalt og levende lokaldemokrati. Blir oppslutningen om lokaldemokratiet for lav kan veien til sentraliserte og standardiserte løsninger på lokale utfordringer bli kort. Venstre mener at lokale politikere vet best hvor skoen trykker, og har de beste forutsetningene for å finne gode lokale løsninger. Men, hvorfor skal myndighet og ansvar delegeres til et lokalt nivå når oppslutningen, interessen og deltakelsen er så lav?

Venstre mener at partiene i Rælingen og media må gjøre en felles innsats for å få opp valgdeltakelsen og det generelle politiske engasjementet. Venstre presenterer derfor følgende tiltaksliste:

Tiltak for å øke valgdeltakelsen:

1. Det sendes ut en samlet pakke med valgprogram og kandidatlister for alle partiene til innbyggerne.
Dette vil bedre tilgangen på informasjon, gi velgerne et bedre sammenlikningsgrunnlag og klargjøre forskjeller mellom partiene. Det vises for øvrig til Skedsmo kommune som har positive erfaringer med denne ordningen.

2. Egen valglink på kommunens hjemmeside.
Det opprettes en egen link på Rælingen kommunes hjemmeside som inneholder valginformasjon om hvor og når man kan stemme, valgprogram og kandidatlister. Ås kommune er et eksempel på en kommune som har gjort dette. Det bør også informeres eksplisitt om tilgjengelighet og muligheter for bistand for personer som trenger tilrettelegging for å kunne stemme (jfr. Sosial- og helsedirektoratets veileder — Tilgjengelighet til valg). Venstre foreslår også at det opprettes et eget "valgbarometer". Dette er en link hvor folk kan gå inn og si sin mening om aktuelle saker, gradert etter viktighet.

3. Bruk biblioteket som en informasjonskanal
Biblioteket er en viktig arena for kunnskap og informasjonsutveksling, og det besøkes av mange. I tillegg til tradisjonell utdeling av valgmateriell på biblioteket foreslås det at det arrangeres en kveld med "valgstand". Her stiller partiene opp og presentere seg, gir ut informasjon og svarer på spørsmål.

Tiltak for å øke det generelle politiske engasjementet:

4. Aktiv bruk av elektroniske virkemidler
Direkte overføring av politiske møter over internett vil bedre muligheten for at innbyggerne kan følge med på den politiske debatten, og derigjennom skaffe seg informasjon om viktige saker som pågår kommunen. De vil da også ha bedre forutsetninger for å vite hva de ulike partiene står for i hver enkelt sak, noe som også kan føre til økt engasjement og valgdeltakelse. Videre bør også alle folkevalgte være tilgjengelig på e-post og kommunen bør opprette et eget forum der innbyggerne kan stille spørsmål til eller diskutere med de folkevalgte via internett.

5. Utvidelse av kommunestyrets spørretime
I dag kan innbyggerne sende inn spørsmål til kommunestyrets spørretime. Spørsmålet kan rettes til alle som sitter i kommunestyret, men dette er letter sagt enn gjort. Venstre foreslår at innbyggerne skal få muligheten til å sende spørsmål direkte til politikerne over nettet. Vi tror at mange vil oppleve dett som mindre "farlig" og mer morsomt å ta kontakt når det skjer over nettet. Det vises til Hole kommune som har positive erfaringer med dette.

6. Bruk folkeavstemning
Venstre mener det vil føre til økt engasjement og oppslutning om lokaldemokratiet hvis innbyggerne i større grad får lov til direkte å bli tatt med på råd før beslutninger tas. Det bør derfor legges til rette for økt bruk av folkeavstemninger.

7. Praktisering av meroffentlighet
Åpenhet er en viktig premiss for at innbyggerne og media skal kunne orientere seg om hva som skjer. Venstre mener at Rælingen kommune må etablere rutiner og systemer som sikre at prinsippet om meroffentlighet etterleves. Videre vil offentliggjøring av resultater fra brukerundersøkelser, evalueringer, effektivitetsmålinger og lignende øke innbyggernes og medias muligheter for innsyn og bidra til økt tiltro til likebehandling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**