Venstre vil verne marka og grønne lunger

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Ronny Fagereng

Foto: Fagereng

Av Ronny Fagereng, BU-kandidat Gamle Oslo Venstre

Bydelspolitiker Per Gunnar Dahl fra AP på Grünerløkka hevder i et avisoppslag at indre by må betale prisen for å verne markagrensa, og at prisen er færre grønne lunger i indre øst. Dette er oppkonstruert og fantasiløs politikk. Med APs ansvar for Bjørvikamuren i minne, gjør man klokt i å tenke seg om to ganger når AP foreslår å regulere byen.

Det blir ikke flere grønne lunger i indre øst selv om AP åpner for boligblokker Maridalen. Dessuten er det mange beboere i indre øst som setter pris på kulturlandskapet og naturverdiene i marka. For kr 20,- kan østkantfolk ta toget fra Tøyen stasjon til Nordmarka(Snippen) på 14 min! Venstre vil hindre at den rødgrønne regjeringen legger ned Tøyen stasjon, og dermed fratar oss nærheten til marka.

Venstre ønsker å etablere flere grønne lunger. Gjennom boligutbyggingen i Gamle Oslo etableres det grønne områder hvor det tidligere var industri, parkering og lager (Kværnerdalen, Ensjø og Bjørvika). I tillegg får vi en blågrønn sti gjennom bydelen når Alnaelva blir åpnet i Kværnerdalen. Venstre vil i tillegg utvide middelalderparken mot Bispegata. Vi vil også flytte Oslo fengsel ut av bydelen, og bruke Botsen til kultur og utvide grøntområdet til Klosterenga. Godt miljøpolitisk håndverk i egen bydel, er det som gir grønne lunger i nærmiljøet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**