Vil sikre lærerrekrutteringen

Over påske legger Venstre frem et forslag for å sikre et tilstrekkelig antall lærere i grunn- og videregående skole. Bakgrunnen er bekymring for lærermangel i fremtiden. Tall fra Utdannningsforbundet dokumenterer at halvparten av lærerne i den videregående skolen er over 50 år.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Det er Odd Einar Dørum, Trine Skei Grande og Lars Sponheim som står bak forslaget, som presenteres bare dager før Venstres landsmøte i Bergen. I forslaget peker Venstre bl.a. på at flere yrkesgrupper har kompetanse som trengs i skolen.

Odd Einar Dørum

Foto: Frode Fjeldstad

Lærerstipend
– Vi mener staten må legge forholdene til rette for å få bl.a. økonomer og ingeniører til å bli lærere. De har kompetanse som skolen kan trenger, sier Dørum og fortsetter. – Men nye yrkesgrupper trenger selvfølgelig pedagogisk tilleggsutdanning, før de kan jobbe som lærere. Her mener vi staten kan bidra gjennom å utbetale stipender for å ta tilleggsutdanning.

Mangel på lærere
Tallene fra Utdanningsforbundet baserer seg på KS’ lønns- og personalstatistikk: Halvparten av lærerne i videregående skole over 50 år, mens det i grunnskolen er 37 prosent i samme aldersgruppe. I løpet av en tiårsperiode vil man derfor trolig måtte erstatte et ikke ubetydelig antall lærere i den videregående skolen. Det er høyst usikkert om antallet nyutdannede lærere vil kunne kompensere for disse utviklingstrekkene.

– Det er et åpenbart behov for en nasjonal og helhetlig plan for å rekruttere nye lærere, og i større grad beholde eldre lærere, sier Odd Einar Dørum.

Venstres tiltak
Ifølge Dørum, Grande og Sponheim bør minimum fire elementer vektlegges i en ny rekrutteringsplan for lærere:

1. Rekruttering av nye lærere: Gjøre læreryrket mer attraktivt og dermed få flere til å velge å bli lærere.
2. Rekruttering av lærere fra andre relevante yrker: Etablere særskilte pedagogiske kvalifiseringsstipend.
3. Tiltak for å styrke og sikre kompetansen hos lærere: Systematisk kompetanseheving er noe av det viktigste man kan gjøre for å beholde gode lærere og sikre kompetanse det er behov for i skolen. Innføre et kompetanseår for lærere i grunn- og videregående skole.
4. Seniortiltak for å beholde verdifull kompetanse i skolen: Ifølge tall fra Utdanningsforbundets medlemspanel ønsker så mange som tre av fire lærere å arbeide etter fylte 60 år, men mange opplever at det i liten grad legges til rette for dette.

Skolepolitikk på landsmøtet
Skole blir en av hovedsakene på Venstres landsmøte denne uken. Landsmøtet skal diskutere og vedta et nytt skolepolitisk manifest (last ned utkast).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**