– Anne Solsvik blant Norges 50 fremste politiske talent

VG har kåra dei 50 største politiske talenta i Norge. I helgemagasinet 21. april har dei samla 20 av dei utanfor Slottet, med stort bilde og teksten: Du kan like gjerne lære deg navnet på disse 20 politikerne med en gang. VG har kåret Norges største politiske talenter.” Og med på bildet er Arendal Venstres andrekandidat Anne Solsvik, 26 år. Anne er også grundig portrettert i eigen artikkel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Kven skal styre Norge i framtida? VGs politiske redaksjon har stilt spørsmålet til eit femtitals kjelder, og laga ei liste over dei femti fremste talenta under 30 år. To austegder er med. Det er Anne Solsvik og Kjell Ingolf Ropstad. Ropstad er frå Evje, fylkestingsmedlem og nestleiar i Kristeleg Folkepartis Ungdom. Anne er nestleiar i Unge Venstre, 2. kandidat til bystyrevalet i Arendal og den einaste frå Arendal på denne gjeve lista. Mellom dei 25 som “nesten kom med” er Torbjørn Urfjell frå Gjerstad nemnt.

Anne er også ein av dei 9 som er valt ut med eige portrettintervju. Her følgjer utdrag frå intervjuet:

– Hva fikk deg til å bli politiker?
– Jeg ville ikke sitte å se på lener, men gjøre noe for å forandre verden.
– Hva er det viktigaste du har oppnådd som politiker?
– Bidra til økt fokus på situasjonen i Europas siste diktatur: Hviterussland.
– Har du et politisk forbilde?
– Oda Krogh. Hun brøt med borgerligheten og tok opp sin samtids store sosiale problemer på en uredd måte.

——
– Folk bestemmer ikke hvor de blir født. Jeg synes innvandringsstoppen skal oppheves, og de som vil dele Norges velstand, må få lov til det, mener Venstrekometen Anne Solsvik. – Jeg er kanskje veldig optimsitisk av natur, men jeg tror faktisk folk som kommer til Norge har et ønske om å bidra. Det er ikke været og mulighetene til å snylte som frister. Det er muligheten til å leve i fred og skape et godt liv for seg selv og sine nærmeste, fremholder Unge Venstres nestleder. …. Anne nemner migrasjon og klima som dei største utfordringane: – Klimaendringer kommer trolig til å ødelegge livsgrunnlaget for millioner av mennesker, de må flykte. Derfor henger de to problemstillingene sammen. Klimaflyktninger bør omfattes av genevekonvensjonen, på lik linje med krigsflyktninger.

Heile intervjuet står på side 28 i VG Helg 21. april 2007.

—–
Anne Solsvik er ein av fire kumulerte på Arendal Venstres liste, på 2. plass på lista med gode sjanser for å kome inn i bystyret frå hausten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**