Gunnar Kvassheim og Anne Margrethe Larsen i Tvedestrand

Torsdag 19. april hadde Tvedestrand Venstre besøk av stortingsrepresentantene Gunnar Kvassheim og Anne Margrethe Larsen, som første del av en runde i Aust-Agder. De fikk se Solfjeldparken, og etterpå fikk de en innføring i Tvedestrandsprosjektet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

En sol- og vindfylt vårdag kom leder i miljø- og energikomiteen, Gunnar Kvassheim, og Vest-Agders Anne Margrethe Larsen til Tvedestrand. De ble møtt av Tvedestrand og Aust-Ageer Venstre, ordfører Jan Dukene, rådmann Jarle Bjørn Hanken, leder i kultur- og miljøkomiteen Jan Wilhelm Nævestad og representant for Sjørøverforeningen og listekandidat for Tvedestrand Venstre, Tor Granerud.

Solfjeldparken. Gunnar Kvassheim, Line Mørch, Anne Margrethe Larsen og Tor Granerud.

Foto: Odd Austarheim

Delegasjonen flyttet seg gjennom Østerkleiv og opp i Solfjeldparken. Tor Granerud viste dem rundt og ga en grundig innføring i parkens tilblivelse og utvikling, og sjørøverforeningen og hva den står for. Det er ingen overdrivelse å si at stortingsrepresentantene ble imponert over det de fikk se. De omtalte det som et eksempel til etterfølgelse.

Jan Dukene, Asbjørn Aanonsen, Anne Margrethe Larsen, Gunnar Kvassheim og Line Mørch.

Foto: Odd Austarheim.

Vel tilbake i administrasjonsbygget ga miljøvernrådgiver Asbjørn Aanonsen en innføring i Tvedestrandsprosjektet, som er en kartlegging av biologiske ressurser under vann. Det ble orientert om hvordan det var gjennomført, hvordan det brukes i praksis, og også hvordan en ser for seg at prosjektet skal videreføres, både i Tvedestrand og ellers langs kysten. Tvedestrandsprosjektet er en modell som er tatt i bruk av andre kystkommuner senere, og målet er at hele kysten skal kartlegges på tilsvarende måte i løpet av få år.
Vel fornøyde og mye kunnskap rikere reiste Kvassheim og Larsen sammen med Venstre-delegasjonen videre til Flødevigen og padletur i Kilandsfossene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**