La oss få Vinmonopol på Grorud!

Grorud er faktisk den eneste bydelen i Oslo uten Vinmonopol. Denne uken tok Venstres BU-kandidater i bydelen initiativ til å få et eget utsalg også hos oss.
-Jeg kan ikke se hva slags politikk det ligger i å legge Vinmonolet alle andre steder enn i en bydel, sier nestleder i Grorud Venstre Linn Beate Kaald Thoresen til Akers Avis.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Mat, vin, glass

Foto: Microsoft

Bak slottet er det ca ti Vinmonopol-utsalg i en gangavstand på 20 minutter.
Groruddalen har 120 000 innbyggere, og det kan faktisk se ut som disse forskjellsbehandles. Det finnes fem Vinmonopol i Groruddalen. Disse er fordelt på sentrene på Stovner, Økern, Linderud, Tveita og Alna. BU-kandidatene i Grorud Venstre mener at det er på tide at det også kommer et Vinmonopol på Grorud.

– Vi synes ikke det er riktig at en statsdrevet monopolbedrift skal drive rent markedsøkonomisk. Vi savner et reelt politisk, sosialt perspektiv når vi først har et statsdrevet Vinmonopol, sier Linn Beate Kaald Thoresen, 2. kandidat til BU.

Avgjørelsen om lokalisering av vinmonopolene fattes ikke av lokaldemokratiet, men av polet selv. Det bør være bydelsutvalget som tar avgjørelsen om Grorud skal ha Vinmonpol eller ikke – ikke ledelsen av en statlig monopolvirksomhet.

Akers Avis spurte representanter for begge de politiske fløyene i Grorud BU om de kunne tenke seg Vinmonopol. Både leder Jack Grimsrud fra Ap og nestleder Trine Skarvang fra Frp er positive til et polutsalg i bydelen. Venstre har ikke representanter i BU i denne perioden. Vi vil derfor på privat initiativ be BU skrive et brev til Vinmonopolet. I brevet vil vi at bydelspolitikerne ber om å få lokalisert hit det nye polutsalget som, i følge Akers Avis, er planlagt et sted i Oslo øst.

Groruds befolkning er like stor som en middels norsk by, og vi må kunne forvente å finne alle mulige tjenester lokalt.
– Det er mange her i bydelen som mener det blir for langt å reise til nærmeste Vinmonopol slik det er i dag, sier 1. kandidat til BU, Anne-Karin Kjeldset til Akers Avis.

Grorud bydel trenger næringsutvikling. BU-kandidatene i Grorud Venstre tror Vinmonopolet er en sterk bedrift som skaper et stabilt marked for senteret. Grorud senter er dessuten et godt nærsenter med god tilgang via kollektivtransport. Det er viktig å konsentrere næring og utvikling her, og ikke bidra til handelslekkasje til bilbaserte kjøpesentre.

Les også

Gamle Oslo får Vinmonopol