Sigdal satser: Breibåndsmulighet for alle

Gjennom interpellasjon fra varaordfører Runolv Stegane (V) i kommunestyret i mars i år, ble det vedtatt et mål om at alle husstander og bedrifter i Sigdal, i løpet av to år, skal ha mulighet til bruk av breibånd. Det ble samtidig vedtatt å legge sak med forslag til framdrift fram for kommunestyret i juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Formannskapet positivt
Formannskapet behandla torsdag kveld sak med framdrift for å følge opp interpellasjonen fra Stegane. Les interpellasjonen Rådmannen fikk fullmakt til å starte forhandlinger med aktuelle utbyggere. Det skal også utredes alternative løsninger for innbyggere som bor langt unna Telenors sentraler (koblingspunkter) og fiberkabelen som Midt Nett A/S nå bygger ut gjennom kommunen. Kontraktsforslag og breibåndsløsning skal legges fram i sak for kommunestyret i september. Vedtaket ved interpellasjonen i mars

Midt Nett bygger motorveg
Midt Nett A/S har i 2006 og 2007 bygd ut fiberkabel i Modum og Sigdal. Krødsherad El-verk gjør det samme i Krødsherad. Kommunene Sigdal, Krødsherad og Modum har inngått avtale med Midt Nett om å legge en digital motorveg (fiberkabel) fram til alle kommunale bygninger (kommunehus, skoler, aldersheimer m.v.).

Ikke til sluttbruker
Midt Nett A/S bygger ikke ut fiber fram til den enkelte husstand eller bedrift, kun til kommunene. Å legge fiber direkte fram til sluttbruker, vil komme på minst 30.000 kroner pr. abonnement i “anleggsbidrag”. Pr. i dag er det urealistisk å regne med at den enkelte kunde vil betale et så stort bidrag. Midt Nett har heller ikke erfaring med den type arbeid og har derfor inngått avtaler med private utbyggere som RingNett og Krøderen Elektro.

Ikke optimalt
-Min mening er at Sigdal kommune har vært for trege mht. å gi egne innbyggere og næringslivet et brukbart nett-tilbud. Defor tok jeg dette opp i kommunestyret i vinter. Skissa til løsning som foreligger nå er ikke optimal, men det er en god begynnelse, sier Runolv Stegane. Han hadde helst sett at det var vilje til å satse enda mer offensivt med fiberkabel fram til alle husstander og bedrifter.

Løsningen på kort sikt er fiber fram til Telenors sentraler (koblingspunkter)
Utbygging av breibånd til alle i Sigdal vil bli en kostbar affære i forhold til Modum og Krødsherad. I langstrakte Sigdal er det hele 11 sentraler (koblingspunkter). Bare fem av disse er digitalisert av Telenor. Her tilbys kun ADSL. De andre har for få abonnenter til at Telenor vil satse penger på utbygging. Det må investeres for ca. 250.000 kroner i hver sentral (koblingspunkt) fra kommunen/Midt Nett sin side for å kunne tilby ADSL2+. ADSL2+ har kapasitet nok for nye tjenester som breibånds TV og multimedia. Ut fra hver sentral (koblingspunkt) planlegges det å bruke Telenors ordinære telefonlinjer. Disse linjene blir mye raskere ved å knytte sentralene til fiberkablen og ved installsjon av utstyr til ca. 250.000 kroner pr. sentral.

Skuffende av Regjeringa
I Soria-Moria erklæringa sier Ap, SV og Sp: "For Regjeringen er det et mål at alle husstander og private og offentlige virksomheter skal ha tilgang til et framtidsrettet høyhastighetsnett til lik pris over hele landet."
Regjeringa sier også at det er en “offentlig oppgave bidra til å realisere utbygging i områder hvor det kommersielt ikke lar seg gjøre.”
-Regjeringa har på ingen måte fulgt opp dette i praksis. Pr. i dag har det ikke kommet ei krone fra Regjeringa til breibåndsutbygginga i Midt-fylket. I revidert budsjett er det avsatt 3,4 millioner kroner til Buskerud. Når vi veit at Midt Nett A/S har satsa nærmere 20 millioner kroner i Midt-fylket, blir Regjeringas påståtte satsing på breibånd i distrikts-Norge en kjempebløff, sier Runolv Stegane.

Fiber et langsiktig mål
-Venstre har ikke tenkt å slå seg til ro med den løsningen som nå skisseres. Det er en brukbar start, men Sigdal bør snarest vedta en målsetting om å arbeide for å legge fiberkabel helt fram til sluttbruker. Kommer vi i posisjon etter høstens valg, vil dette være et prioritert arbeidsfelt fra første dag, sier Venstres ordførekandidat.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**