Vil ha tomflaske-søplekasse

Bystyrekandidat Ståle Sørensen (V) og BU-kandidat i Gamle Oslo Matti Lucie Arentz (V) vil ha en ny kommunal måte å resirkulere flasker på i Oslo. Dette skriver Østkantavisa 16.07.2007.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Matti Lucie Arentz

Foto: Nina Toft

Ståle Sørensen (V) og Matti Lucie Arentz (V) har sett seg grundig lei av at flasker stadig kastes i søplebøtter, og mener det burde finnes en kommunal ordning som gjør det mulig å kvitte seg med flaskene på en annen måte i byens parker og gater enn å hive dem sammen med annet søppel.

– Det er nedverdigende at mennesker som utfører en samfunnstjenelig tjeneste som å pante flasker er nødt til å grave seg gjennom andre menneskers søppel for å få has på flaskene. Jeg vil arbeide for gjennom Bystyret at Oslo Kommune etablerer søplekasser for panteflasker over hele byen, sier Sørensen, som mener butikkens panteordninger er for tungvindte når man for eksempel er på tur i parken. Derfor vil han og kollega Arentz nå lansere en tomflaske-søplekasse, som gjør det mulig å kvitte seg med returflaskene på en slik måte at andre kan samle dem opp og bringe dem til en pantestasjon, uten å måtte grave seg gjennom søplekassenes øvrige innhold.

Sammen med Are Hundstuen fra Putti Factory har de to Venstre-politikerne nå utarbeidet en prinsippskisse for hvordan slike kasser kan utformes.
– Jeg anser det for å være svært realistisk å gjennomføre et slikt grep, det eneste det står på er politisk vilje. Jeg kan også se for meg en løsning hvor Returordningen eller Tomra går inn som en sponsor og samarbeidspartner, sier Sørensen som vil fremme denne saken i bystyret til høsten, dersom han blir valgt inn.
– Kanskje Bydel Gamle Oslo kan bli første bydel med denne ordningen?, støtter Matti Lucie Arentz.

Les hele saken i Østkandavisa

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**