Leserbrev: Søndagsåpne bibliotek!

Tenk om vi kunne ha brukt bibliotekene også på søndagene. For travle småbarnsforeldre måtte det være en drøm å ta en søndagstur inn – når været ute ikke frister til tur. Bibliotekene har egne avdelinger med barnebøker, de har musikk og de har filmer til både barn og voksne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Bøker

Foto: Microsoft

Tenk å kunne bruke god tid på å finne fram bøker til barna, uten dårlig samvittighet for alt som skal rekkes i hverdagene. Så kommer søndagene og behovet for familieaktiviteter dukker opp. Særlig viktig i vinterhalvåret med mange uværsdager kan det være vanskelig å finne på aktiviteter for hele familien. Hver kommune har bibliotek, mens bydelene har mistet mye av bibliotektilbudene sine. Bydelsbibliotekene har dessverre også begrenset utvalg av bøker. Biblioteket i Sandnes i Kulturhuset har et helt annet tilbud, og burde som en selvfølge være åpent om søndagene.

Biblioteket er gratis, du kan låne med deg det du vil, bruke tid til å finne både skjønnlitteratur og hobbybøker, reiselitteratur, lydbøker og mye mer uten at du trenger å bruke penger i det hele tatt. Du trenger ikke ha foreldreansvar for å se fordelene ved å ha åpne bibliotek om søndagene — også voksne uten barn har travle dager, vi er visst alle i tidsklemma. Om vi skal planlegge en ferie, en reise eller har lyst til å lære mer om en hobby en allerede har, – eller en ny hobby som en nettopp har begynt å interesse seg for, man finner bøkene på bibliotekene. Biblioteket er det beste alternativet. Internett blir aldri det samme. Nå som biblioteket ligger i Kulturhuset kan du også få med deg informasjon om andre kulturtilbud som finner sted i huset. Det er til og med mulig å få seg en bedre middag eller en kopp kaffe sammen med venner. Kan det bli bedre?

Nå er det på tide at biblioteket/kommunen ser muligheten til å gi innbyggerne sine et utvidet bibliotektilbud som er til gavn for alle. Vi trenger rett og slett et tilbud om åpne bibliotek på søndager!

Jorunn Tunheim
Sandnes Venstre