Kollektivtrafikk er viktig – slutt med surmulingen

Senterpartiets Odd Arild Kvaløy ikke ville delta på et orienteringsmøte om Kolumbus fordi det var Kolumbus som hadde invitert til møtet og ikke fylkeskommunen. – Det er dårlig at en representant for eieren og politisk folkevalgt har en så formalistisk tilnærming til Kolumbus. En slik holdning er ikke med på å hjelpe med å løse utfordringene kollektivtraffiken har.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Per Thorbjørnsen

Foto: Frode Kleppe

De fleste av fylkespolitikerne var på møtet, og de jeg har snakket med sier det var et uortodoks men nyttig møte, sier Thorbjørnsen til Rogalands Avis.

Per A. Thorbjørnsen viser til at mange lokalpolitikere ønsker større styring med kollektivtrafikken. Han stiller også spørsmål ved hvor nær problemene i Kolumbus fylkespolitikerne egentlig er. At lederen i samferdselsutvalget, Wenche Paulsen ikke var klar over problemene i Kolumbus tyder på at avstanden er for stor.

-Kollektivtrafikk er så viktig, og når 5000 ruter står i fare for å legges ned er det alvorlig for regionen. Kvaløy burde heller gi honnør til Kolumbus for å vise vilje til å løse problemene, sier Thorbjørnsen til RA. Utfordringene står i kø for Kolumbus, og det er håpløst når man ikke vil ta i mot informasjon av formalistiske grunner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**