Aksjon for husløse bøker

Kl 06:00, fredag morgen: Det er helt stille i Grimstad sentrum, bare et og annet menneske på vei til en jobb som starter tidlig. Fire Venstre-kandidater møtes med poser av bøker som er plukket fra bokhyllene hjemme kvelden før. Alle bøkene er pent utstyrt med et belte med budskapet: “Denne boka savner et sted å være”. I løpet av en halvtime er mer enn 100 bøker lagt ut på benker og offentlige plasser i byen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Baksida av bokbeltet

Tre timer senere er det nesten ingen bøker igjen. Vi har stått og sett på folk oppdage bøkene, bla i dem og ta dem med seg videre. Ingen kan unngå å legge merke til budskapet på baksida: Universitetsbyen Grimstad trenger et moderne bibliotek NÅ. Vi vil ikke vente i årevis.

Les mer om aksjonen i Agderposten eller se innslaget på TVA.

Responsen har vært kjempegod. Vår opplevelse er at stadig flere støtter tanken om et moderne bibliotek på Rutebilstasjonen, når vi har lykkes med å sette fokus på det viktigste: Grimstad trenger flere sosiale og kulturelle møteplasser. Verken "Dikternes by" eller "universitetsbyen" kan være bekjent av det bittelille biblioteket i Storgata, som bare skulle være midlertidig da det ble tatt i bruk for 25 år siden.

I Grimstad Venstres program understreker at det meste av området skal brukes til park: "Uteområdene omkring biblioteket i hele området for nåværende rutebilstasjon skal være park eller grønt torv for myke trafikanter. Det skal være en naturlig fotgjenger- og sykkelåre mellom gamlebyen og nybyen. Det skal være rikelig med uformelle møteplasser og bryggesleng. Plassen foran biblioteket og Sorenskrivergården skal være byens framtidige festplass".

For Venstre er bibliotek det viktigste, ikke Ibsen/Hamsun-senteret i samme bygg. Men vi syns det er useriøst når Høyre plutselig sier nei til et prosjekt kommunen, med Høyre-ordfører Svein Harberg i spissen, har søkt Kulturdepartementet om støtte til. Vil staten støtte et spennende prosjekt i Grimstad, sier vi ja takk til det, går videre med detaljplanlegging og tilpasser bygg og innhold til byens og kultursatsingens behov.

Men var det usikkert om Grimstad ville få støtte fra departementet tidligere, så er det iallfall ikke blitt mer sannsynlig med Høyres kuvending. Den kan ha kostet Grimstad 18 millioner i statlig kulturstøtte. Derfor står kampen mest sannsynlig om å få bygget et moderne bibliotek. Her kan du stole på Venstre, både når det gjelder biblioteket og at det vil bli en stor park i området.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**