LÆREREN FØRST

meningsinnlegg av Håkon M. Pettersen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Det er gledelig at de fleste partier ønsker å styrke norsk skole. Ja, gjerne gjøre den til verdens beste. Men skal vi lykkes med dette, må læren settes først. Nok og godt kvalifiserte lærere som gis “tid for alle” må derfor prioriteres fremfor økning av timetallet til en heldagsskole slik Ap, SV og Sp ønsker.

Venstre har vært helt klar i sin prioritering av læreren, og partiet har bl.a. foreslått disse tiltakene:

Innføring av et lønnet kompetanseår for lærere som har arbeidet noen år i skolen. Forslaget ble dessverre nedstemt av regjeringspartiene, men vurderes nå i flere kommuner/fylker.
Gjennomføre en nasjonal rekrutteringsplan for å sikre nok lærere både i barnehagene,
grunn- og videregående skole. Prognoser viser at vi mangler ca. 4.000 førskolelærere og ca. 11.000 i grunnskolen. Den planen regjeringen nettopp har lagt fram for barne-hagene, er svak med få virkemidler. For grunn- og videregående skole har regjeringen til nå gått mot også dette Venstre-forslaget.

* Iverksette seniortiltak for å beholde verdifulle kompetanse i skole. Mange eldre lærere har også den ro, trygghet og omsorgsevne som skal til for å skape en god skole for alle.

Det er altså ikke nok å ha som visjon at Norge skal ha verdens beste skole. Det trengs også vilje og evne til å prioritere. Da må gode og nok lærere komme først, og det er en av Venstres viktigste kampsaker i denne valgkampen !

Håkon M. Pettersen
skole- og Venstre-mann