La oss snakke om været

Valgkampfokusen er feil og må endres!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Glemt er tidenes mest elendige sommer med nedbørsrekorder over hele sørnorge, glemt er sommerens storflommer i England, glemt er FN klimapanels dramatiske forskningsrapporter. Glemt er Co2 utslipp og glemt er den alarmerende smeltingen av havisen.

satelittbilde jorden

Foto: microsoft

Valgkampen er igang og de store partiene ønsker nok en gang å pense oppmerksomheten bort fra hva de er mest elendig i -miljøpolitikk. På tross av at det norske folk viser et sterkt økende engasjement i miljøsaker er det pinlig stille om miljøsaken i landets valgdebatter. Frykter Ap, Frp og Høyre miljødebatten så mye at de heller går i klinsj med hverandre i en enda en runde av den evinnelige gjengangeren, "huff og huff skal vi virkelig slippe de private til i hjemmetjenesten?"
Vi i Venstre tar miljødebatten imot med åpne armer, vi mener store deler av reduksjonen av klimagassutslipp må tas lokalt. Derfor er miljø vår hovedsak i lokalvalgkampen. At bestemor skal få bestemme selv hvordan og hva slags hjemmehjelp hun skal ha tar vi som en selvfølge, hun er gammel nok til å bestemme selv. Bestemor fortjener bedre og det skal vi i Venstre sørge for at hun får, men vi vil også sørge for at hennes barnebarn kan vokse opp i ren natur i et bærekraftig samfunn. La oss snakke om været —det har vel aldri vært viktigere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**