– Gatene blir rene, men folk går til grunne

Det sa Rita Sletner til de unge tilhørerne på Unge Venstres sommerleir. Hun var svært tydelig på at Venstre er mot kriminalisering av horekundene, fordi det ikke vil hjelpe de som har det aller verst. — De svakeste rammes, spesielt de som er i uteprostitusjon, sa hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Rita Sletner

Ingen eksplosjon
– Det har ikke vært noen eksplosjon eller markant økning antall prostituerte i Norge, sa Sletner. Hun tilbakeviste inntrykket skapt av media om at prostitusjonen er økende. Men det som derimot har skjedd er at kvinner fra utlandet har kommet inn på prostitusjonsmarkedet i Norge. — 2005 var definitivt afrikanernes år. De er gruppen som har økt mest med en vekst på 218% fra 2004 til 2005, sa Sletner. Mye av grunnen til at oppmerksomheten i media har vært så stor i det siste er at prostitusjonen er blitt mer synlig med de afrikanske kvinnene mener hun.

Inne- og utemarked

Prostitusjonen deles inn i det såkalte inne- og utemarkedet. Den synlige prostitusjonen som regjeringen nå har foreslått å forby utgjør ca. 39 % av det totale markedet. Resten av prostitusjonen på rundt 60% foregår under jorda, og annonseres gjennom blader og internett. Undersøkelser viser at kjøp av seksuelle tjenester ikke er svært utbredt blant norske menn. 13% har kjøpt seksuelle tjenester, og av dem er det ca 10% som har kjøpt sex mer enn 10 ganger.

Ulike skjebner
Sletner la særlig vekt på at det er mange ulike grunner til at folk havner i prostitusjon. — En jeg snakket med sa at hun skulle holde på i 2-3 år for å finansiere studielånet sitt, men det er ikke så lett å slutte når man kan tjene 50-60 tusen i uka, sa Sletner. – Det er heller ikke særlig forlokkende å gå over på sosialstøtte på 4-5 tusen i måneden når inntektene fra prostitusjonen er så stor, sa Sletner. Mange er også mer eller mindre avhengig av rus for å klare seg, og det blir ofte et økende problem. — Det er derfor veldig få som gjør dette "frivillig"

Venstres løsninger
– For Venstre har vi lagt moralismen bak oss og fokuset er på hvordan man kan hjelpe hvert enkelt individ, sa Sletner. Det også viktig å slåss mot stigmatiseringen av prostituerte mener Sletner. — Venstre vil i motsetning til regjeringen møte prostitusjon med sosial virkemidler, dette kan ikke løses med justispolitikk, sa Sletner. Hun var svært tydelig på at kriminalisering av horekunder først og fremst ville ramme uteprostitusjonen, og ha relativt liten effekt på innemarkedet. — Jentene blir sviktet for 2. gang i livet, mange har opplevd overgrep som barn, og nå opplever de samfunnets dom og skam i tillegg. Vi må hjelpe, ikke straffe sa Sletner.

Artikkel fra siste liberal, Venstres medlemsblad.
Last ned hele nummeret her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**