Mer motorvei – et miljøtiltak?

Lesarbrev i Sandnesposten. Les det her!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


av Vidar Grundetjern

Sandnes har virkelig sin del av trafikkbelastninger. I store deler av dagen er motorveien "blokkert". Bilister fra/til Dale og Hana og resten av byen, må daglig forholde seg til tålmodighet og stress. Rushtid i sentrum er en eneste stor trafikkork. Og på toppen får vi en stengt Høylandsgate å plages med til vel forbi julehandelen.

Problemene må løses på tre nivå:
Det må bli bedre kollektivløsninger.
Det må bli færre biler i trafikken.
Og de gjenværende bilene som må være i trafikken må ha et trafikknett som gjør at trafikken flyter jevnt.

Dagens stadige trafikkork er en økonomisk belastning for både det offentlige og næringsliv. Vi ser postbilen, hjemmehjelpen, lastebilen med varer til Coop og alle andre med viktige transporter stå daglig omtrent stille i lange køer og kaste bort verdifull tid. Dette må ta slutt!

Men enda verre: I tillegg til økonomiske tap betyr hver bil i kø at det blir unødvendig forbruk av drivstoff. Det lager forurensing og tilførsel av CO2 med bidrag til de foruroligende forandringer i klima som vi stadig ser eksempler på rundt om i Norge og ellers på kloden.

Hver enkelt av oss må bidra aktivt i vår hverdag. Men også kommunen kan tilrettelegge for vesentlige miljøforbedringer. Dobbeltspor og bybane er blant viktige tiltak. Bybanen må planlegges nå til Sandnes øst, slik at kommende utbygging får et godt kollektivtilbud.

Det er lett å være enig med Sandnesposten som oppfordrer oss til "å ta et oppgjør med eget bilbruk. Er det virkelig nødvendig å bruke bilen hver dag? Går det an å kjøre sammen, ta bussen eller til og med sykkelen". Venstre vil bidra til dette ved å tilrettelegge for bussfelt, og gratis buss i rushtidene.

Uansett: Bil vil være et gode og en nødvendighet for mange mennesker. Sandnes må arbeide for at den nødvendige biltrafikk, som alltid vil måtte være der, får flyte jevnt og uten disse køene som gir unødvendig tomgang og miljøbelastning. Bro over Gandsfjorden må komme nå. Og: Motorveien må forlenges med 4 felt forbi Bogafjell, med de nødvendige tiltak for å sikre interessene til de som bor langs veien. Alle som i dag opplever å sitte lenge og i lange køer på motorveien, vil skjønne at en forbedring av motorveien vil være et solid miljøtiltak, samtidig som det vil ha en positiv økonomisk effekt for samfunnet. Sandnes Venstre ser derfor på 4 felt forbi Bogafjell som et nødvendig miljøtiltak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**