Vil ha folkeavstemning om byparlamentarisme

Byparlamentarisme i Trondheim har nesten ingen støttespillere. Over 60 prosent har ingen mening om spørsmålet. Nå vil Venstre utsette hele saken, og krever en folkeavstemning før bystyret i Trondheim endrer styringsform, skriver Adresseavisen den 29. august.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Tallene er hentet fra en undersøkelse Norfakta har laget på oppdrag fra Venstre. 438 personer er spurt, og bare 6 prosent svarer at de foretrekker ordningen som trolig innføres i Trondheim over nyttår. Hele 63 prosent har ikke gjort seg opp noen mening, mens 31 prosent svarer at de foretrekker dagens ordning med formannskap og bystyre.

Erling Moe

– Dette er sterke tall, og må komme som et sjokk på de partiene som er for å endre dagens styringsform, sier Venstres Erling Moe til Adresseavisen. Venstre lover nå å kjempe for å få saken utsatt, og vil arbeide for at spørsmålet om styringsform blir lagt ut til folkeavstemning. I tillegg vektlegger Moe hvor viktig det er med informasjon og opplysning. – Når byens befolkning ikke vet hva dette innebærer, kan man ikke gjennomføre en så stor og omfattende reform. Kommunen må gjennomføre en opplysningskampanje for å fortelle hvordan dagens ordning er, og hva alternativet til bystyre og formannskap kan være. Først da kan velgerne ta stilling til om dette er noe de ønsker, sier Moe.

Hele artikkelen fra Adresseavisen kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**