Arbeiderpartiet svikter Groruddalen

Mye av Arbeiderpartiets hovedretorikk i Oslo er bygget opp rundt påstanden om at de vil satse på Groruddalen. Det er derfor interessant å måle retorikken opp imot hva Arbeiderpartiet faktisk gjør.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Ola Elvestuen

Arbeiderpartiet har i en rekke Groruddalssaker i bystyret stemt slik at resultatet er blitt økt biltrafikk med økte miljøbelastninger lokalt. Arbeiderpartiet har også aktivt stemt for nedbygging av friområder og grønne lunger flere steder i dalen. Og i regjering har Arbeiderpartiet stått for detaljregulering og styring fremfor lokal medbestemmelse.

Vi gir her ett konkret eksempel på en sak der Arbeiderpartiets stemmegivning i bystyret står i direkte motstrid til partiets egen retorikk:

Blåbærskogen på Høybråten:
Arbeiderpartiet stemte sammen med Frp, SV og Høyre imot Venstres forslag om å bevare Blåbærskogen på Høybråten og omregulere denne skogskollen til friområde. Blåbærskogen var siste gjenstående grønne kolle i et svært fortettet boligområde og var et viktig rekreasjons- og friområde for nærmiljøet.
Nå er store deler av skogen rasert, og byggearbeidet har ført til store terrengmessige inngrep i det sentrale høydedraget i planområdet.
Blåbærskogen ble mye brukt som leke- og oppholdsareal for barn og unge i bydelen, og hadde et rikt dyreliv og en spennende fauna som ikke minst gjorde kollen attraktiv i forhold til rekreasjon og undervisning for skoleklasser og barnehager på Høybråten. Kollen var også en del av skoleveien for mange elever.
Flertallet, med Arbeiderpartiet i spissen, valgte å lokalisere nytt sykehjem på tomten og gikk imot å utrede andre og bedre lokaliseringsalternativer i bydelen.
(Byutviklingskomiteens møte den 15.02.06 (sak 42/06): Ap, Frp, H og SV stemte sammen mot V.)

Les flere eksempler her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**