Ap svikter Groruddalen

Mye av Arbeiderpartiets hovedretorikk i Oslo er bygget opp rundt påstanden om at de vil satse på Groruddalen. Det er derfor interessant å måle retorikken opp imot hva Arbeiderpartiet faktisk gjør.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Ola Elvestuen

Foto: Astrid Hals

Arbeiderpartiet har i en rekke Groruddalssaker i bystyret stemt slik at resultatet er blitt økt biltrafikk med økte miljøbelastninger lokalt. Arbeiderpartiet har også aktivt stemt for nedbygging av friområder og grønne lunger flere steder i dalen. Og i regjering har Arbeiderpartiet stått for detaljregulering og styring fremfor lokal medbestemmelse.

Vi gir her 7 konkrete eksempler på saker der Arbeiderpartiets stemmegivning i bystyret de siste 10 årene står i direkte motstrid til partiets egen retorikk.

Datoer for de aktuelle bystyre- og/eller byutviklingsmøtene er gjengitt i parentes tilhørende hver enkelt sak, hvor også saksnumrene fremgår.

1. NRF-tomten:
Arbeiderpartiet sikrer flertall i bystyret for salg av 45.000 kvadratmeter tomtegrunn midt i Groruddalen til Posten til bygging av nytt brevsenter. Den trafikale merbelastningen i et område som fra før slet med stor trafikk utgjør over 2.000 kjøretøyer hvert eneste døgn.
Arbeiderpartiet stemte også imot Venstres forslag om å etablere et sammenhengende grøntområde langs Alnaelven, og tilbakeføring av elveløpet i sin helhet i Alnabruområdet.
(Bystyrets møte den 22.06.99 (sak 420/99): Ap, H, Frp stemte sammen mot V, SV, KrF og RV.)

2. Nyland Syd:
Arbeiderpartiet sikret flertall i bystyret for etablering av nye logistikk- og terminalfunksjoner på Nyland Syd, til tross for at det i kommuneplanen fra 2004 slås fast at terminalvirksomheten i dalbunnen kun skal kunne moderniseres og effektiviseres innenfor dagens terminalområde.
Nyland Syd-utbyggingen vil beslaglegge store arealer i dalbunnen av Groruddalen, og vil føre til større lokale miljøproblemer i form av økt tungtransport- og biltrafikk.
Groruddalens sentrale deler er Oslos siste store arealreserve, og det bør etter Venstres mening utarbeides en langsiktig strategi der disse områdene utvikles som attraktive byområder med boliger, kultur og nye næringer.
(Bystyrets møte den 21.06.06 (sak 274/06): Ap, H, Frp, KrF og RV stemte sammen mot V og SV.)

3. Alnaparken:
I forbindelse med bystyrets behandling av sak om helhetlig utviklingsplan for Groruddalen, stemte Arbeiderpartiet imot SV og Venstres forslag om utvikling av Alfasetmorenen-Nyland med utvidelse av Alnaparken og vurdering av boliger i Nyland Syd-området.
SV og Venstres forslag var i tråd med anbefalt strategi fra Plan- og bygningsetaten.
(Bystyrets møte den 21.06.06 (sak 272/06): Ap, H, Frp, KrF og RV stemte sammen mot V og SV.)

4. Blåbærskogen på Høybråten:
Arbeiderpartiet stemte sammen med Frp, SV og Høyre imot Venstres forslag om å bevare Blåbærskogen på Høybråten og omregulere denne skogskollen til friområde. Blåbærskogen var siste gjenstående grønne kolle i et svært fortettet boligområde og var et viktig rekreasjons- og friområde for nærmiljøet.
Nå er store deler av skogen rasert, og byggearbeidet har ført til store terrengmessige inngrep i det sentrale høydedraget i planområdet.
Blåbærskogen ble mye brukt som leke- og oppholdsareal for barn og unge i bydelen, og hadde et rikt dyreliv og en spennende fauna som ikke minst gjorde kollen attraktiv i forhold til rekreasjon og undervisning for skoleklasser og barnehager på Høybråten. Kollen var også en del av skoleveien for mange elever.
Flertallet, med Arbeiderpartiet i spissen, valgte å lokalisere nytt sykehjem på tomten og gikk imot å utrede andre og bedre lokaliseringsalternativer i bydelen.
(Byutviklingskomiteens møte den 15.02.06 (sak 42/06): Ap, Frp, H og SV stemte sammen mot V.)

5. Økernområdet:
I forbindelse med behandlingen av kommunedelplan for Økernområdet gikk Arbeiderpartiet imot å flytte frukt- og grøntgrossistvirksomheten fra Økern torg, og frigjøre dette arealet for boligbebyggelse.
Venstre og SV fremmet forslag om at byrådet skulle utrede alternativer for lokalisering av frukt- og grøntvirksomheten i samarbeid med næringen, noe som ble nedstemt av Ap, Frp og H.
Arbeiderpartiet støttet heller ikke Venstres forslag om å si nei til høyhus i Økernområdet (feltene S og Sb).
Forslaget fra Venstre og SV om å skjerme småhusbebyggelsen ved Østre Aker vei gjennom lavere utnyttelsesgrad for nybyggene, ble også nedstemt ved hjelp av Arbeiderpartiets stemmer.
(Bystyrets møte den 26.05.04 (sak 241/04): Ap, Frp og H stemte sammen mot V, KrF, SV og RV.)

6. Årvoll ridesenter
Arbeiderpartiet gikk i bystyret den 20.06.07 inn for å sprenge bort en stor grønn kolle i Årvollskogen i Groruddalen, og etablere et ridesenter med et bruksareal på 10.000 kvadratmeter med ridebane og innendørs ridehall, og som vil bli en vesentlig barriere for bruk av Marka.
(Bystyrets møte den 20.06.07 (sak 209/07): Ap, Frp og H stemte sammen mot V, KrF, SV og RV.)

Planen som Arbeiderpartiet har gitt sitt samtykke til innebærer i realiteten etablering av et steinbrudd/pukkverk over en periode på to år, ved at 99.000 m3 stein skal sprenges, knuses og deretter fraktes bort ved hjelp av 7.200-11.250 lastebiler (avhengig av lastebilstørrelse). Massen som skal sprenges bort i området tilsvarer ifølge beregninger som er foretatt en skyskraper på 40 etasjer.
Den tungtrafikken og forurensningsbelastningen dette medfører for beboerne i området er ikke konsekvensutredet.
Utbyggingen vil innebære redusert trafikksikkerhet for barn og unge i nærområdet, og vil gi uakseptable støy- og forurensningsplager i hele anleggsperioden.
Planområdet for Årvoll ridesenter grenser opp til markagrensen flere steder, og har tidligere vært en del av marka. Venstre ønsket at tomten isteden burde blitt benyttet til fortsatt friområde og med mulighet for etablering av f.eks. barnehage eller skole.

7. Huken pukkverk
Huken Pukkverk, som eies av Oslo Vei, ønsker å utvide driften frem til 2040. Oslo Vei søker plan- og bygningsetaten om å videreutvikle pukkverket og grave videre innover i marka på et nytt område på 190 dekar. Planen er å ta ut 30 millioner tonn stein frem til 2040. Totalt er det til nå tatt ut 10 millioner tonn.
En utvidelse av Huken Pukk og Asfaltverk innebærer store miljømessige konsekvenser for befolkningen både i Grorud og Stovner bydel på grunn av stor økning i anleggstrafikk og økte støyplager. Prosjektet innebærer en økning i antall bilbevegelser fra pt. 150-200 i døgnet til omlag 1200-1500 pr. døgn i fremtiden.

Arbeiderpartiet har konsekvent nektet å ta stilling til disse planene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**