Frøylandsvatnet som rekreasjonsområde

Gode rekreasjonsområder blir mye brukt og det resulterer i større trivsel og bedre helse hos folk. På lang sikt fører det til at samfunnet som helhet tjener på at det blir mindre utlegg i helsesktoren. Undersøkelser viser at bruken av friluftsarealene øker jo nærmere områdene ligger der folk bor, og turløyper som danner rundløyper er mer populære enn der folk må gå fram og tilbake samme veg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Av: Anne-Jorunn Friestad, Tron Ree, Ingrid Reve og Arne Sæbø, Klepp Venstre.

Det ligger en rekke tettsteder inntil Frøylandsvatnet. Vi har allerede en utmerket turveg som går mellom Orstad og Bryne, forbi Klepp stasjon. Dersom det ble lagt bro over vatnet ved Lalandsholmen, vil det åpne seg muligheter for langt flere alternative løyper. Njåskogen vil blant annet kunne nås fra Kleppsiden, uten at en behøver å bruke bil, og det vil således bli laget ei flott rundløype som godt kan gjøres unna på ei kveldsstund.

Frøylandsvatnet burde også benyttes mer til båtsport. Vi ønsker oss ikke motorstøy, men aktiviteter som kajakkpadling, roing og seiling vil kunne gi beboerne i de tilgrensende kommunene spennende nye tilbud. Dette er tilbud som i høy grad ville utfylle de eksisterende tilbuda innen sport og idrett og de kan bidra til å få flere ut i naturen. Vi tror det godt lar seg gjøre å kombinere det å ta vare på naturverdiene ved Frøylandsvatnet, selv om en åpnet opp for større bruk. Kanskje kan en hele- eller deler av året stenge av enkelte deler av vatnet for ferdsel med båter?

Frøylandsvatnet er i seg selv et så sentralt friluftsområde for de tilgrensende kommunene at det kan gi store ringvirkninger for folk om mulighetene blir utnyttet. Klepp Venstre vil i kommende kommuneplan bidra til at det blir åpnet opp for nye muligheter, i et positivt samarbeid med grunneierne i de aktuelle områdene. Dette kan bli et positivt bidrag som kan berøre mange, uten at det medfører store kostnader for det offentlige.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**