Dumt å legge E6 gjennom Østerdalen??

Kortere veg og mindre høydeforskjell gir miljøgevinst i form av lavere drivstofforbruk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Venstre prøvde i vår å få kommunestyret i Alvdal med på å fremme forslag om Østerdalen som hovedløp for biltrafikken mellom Oslo og Trondheim, med europaveistatus. Alvdal kommunestyre ville ikke slutte seg til denne tanken. Hedmark Venstre møtte også skepsis da forslaget ble lagt fram på Venstres landsmøte.
Er E6 gjennom Østerdalen et dumt forslag? Det kan hende. Det er det ingen som vet før en lar forslaget få en seriøs vurdering. I dag er framtida for Rv. 3 avhengig av fylkespolitiske prioriteringer. For lokaltransporten er veien god nok som den er, men for en vei som fungerer som transportkorridor mellom sør og nord i landet må en ha et annet perspektiv. Et enkelt regnestykke viser for eksempel at drivstoff-forbruket Oslo-Trondheim gjennom Gudbrandsdalen er 200 l mer tur-retur enn Østerdalsalternativet. Dette skyldes både høydeforskjell og ulik veilengde. Gudbrandsdalen er 42 km lengre enn Østerdalen, flere tettbygde strøk i Gudbrandsdalen øker kjøretida.
Selvfølgelig har ikke all trafikk i Gudbrandsdalen Østerdalen som alternativt rutevalg, det bør nevnes at Gudbrandsdalen fortsatt kan få europaveistatus ved at E-136 fra Ålesund kan forlenges fra Dombås og ned til Hamar.
Både Gudbrandsdalsalternativet og Østerdalsalternativet må utredes på en ordentlig måte slik at en tar hensyn til alle relevante moment, slik som trafikksikkerhet, helsekostnader og belastninger ved ulykker, reisetid, bebyggelse langs veien, CO2-utslipp og andre miljøbelastninger.
Målet er å legge grunnlag for et veivalg tilpasset framtidas transportbehov, ikke fortidas bygdevei fra grend til grend.

Alvdal Venstre
Inge Espeland og Helen Kveberg Paaske