Spennende innspurt

Etter at Sarpsborg Venstre i en meningsmåling kom på vippen i bystyret, har oppmerksomheten rundt Venstre økt betraktelig. Og spørsmål om hvem Venstre støtter vil naturligvis komme opp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Stein Enger

Foto: Johnny helgesen

– Siden Venstre er et sosialliberalt parti i sentrum, kan vi like godt samarbeide med "venstre-sida" som med "høyre-sida". Det er innholdet i den politikken som skal føres de fire neste årene som er avgjørende, sier Enger

Det er valget som avgjør hvilke muligheter Venstre får til å få gjennomført mest mulig av vår politikk. Derfor har det lite for seg å spekulere i samarbeid før valget, før selve forhandlingene har kommet i gang.

– Vi er opptatt av at vi får gjennomslag for våre saker, og posisjoner er ikke viktig for oss. Så det vil bli noen tøffe forhandlinger dersom valgresultatet sier at vi får et mandat i bystyre, og havner i vippeposisjon. Spørsmålet om hvem vi vil komme til å støtte, avhenger derfor av hvor Venstre har mest å hente og hvordan valgresultatet blir, forteller Enger.

-Slik det er idag har ikke Venstre noen helt klar favoritt blant dagens to kandidater. Sarpsborg har jo aldri hatt kvinnelig ordfører. Kanskje får vi en god kvinnelig kandidat, men det vil valget vise. Bystyret vil bestå av 49 representanter og for Venstre kan alle være kandidater, men den som velges skal være en samlende ordfører, både i bystyret og for alle innbyggerne. Vi ønsker å ha mest mulig frihet til å drive Venstre politikk. Så vårt valg av ordfører kan ikke sees som noe valg av blokk tilhørighet, Sier Enger.

Venstre er som et sentrumsparti opptatt med å samarbeide og samle de politiske fløyene i Sarpsborg.

– Vi er opptatt av samarbeid framfor rivalisering av fløyene. Et godt samarbeidende bystyre vil gagne Sarpsborg kommune i helhet. Typisk for Venstre-folk er mennesker som liker samarbeid og å skape ting sammen med andre, avslutter Enger

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**