Rekordmålinger for Venstre!

Oslo Venstre og Venstre i andre deler av landet får rekordoppslutning i meningsmålingene i august og september, mens SV sliter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Hvis alt går som indikasjonene tilsier vil Venstre gjøre et av sine beste valg på mange, mange år. I Oslo ligger oppslutningen på mellom 9 og 11%! I tillegg har Venstre de siste årene fått høyere oppslutning på valgdagen enn snittet av målingene måneden før, da våre velgere i stor grad bestemmer seg sent i valgkampen. Vi håper denne trenden fortsetter også i år!

Det er dessverre ingen bydelsmålinger, så vi som jobber lokalt vet ikke hvordan oppslutningen er i Sagene eller andre bydeler i Oslo. Det er egentlig merkelig, da Sagene har flere innbyggere enn de fleste norske kommuner. Men det er jo ikke lenge til valget, og da får vi fasiten uansett.

Vi håper at Sagene Venstre klarer å tangere resultatene i Oslo forøvrig, og at vi kanskje gjør det enda bedre lokalt. Forrige kommunevalg fikk Oslo Venstre 4,8% i Sagene mens Sagene Venstre fikk hele 6,3% i bydelsvalget. I Stortingsvalget fikk Oslo Venstre 9,5% i bydelen! Vi som jobber med valgkampen lokalt merker en tydelig medvind denne gangen, og vi har over dobbelt så mange som aktivt driver valgkamp enn vi hadde i 2005. Snart har vi delt ut 9000 løpesedler lokalt, avholdt flerfoldige standsaksjoner og besøkene på denne nettsiden øker stadig. Alle indikasjoner tyder altså på at vi har et godt valg foran oss.

Men som flere påpeker er ikke meningsmålinger valg, og vi er avhengig av at du som venstrevelger eller venstresympatisør bruker stemmeretten din på valgdagen, hjelper oss med å få venner og bekjente til å stemme og husker å stemme ved begge valgene (lokalt til bydelsutvalget og til Oslo bystyret).

Det er ikke lenger mange som tør påstå at en stemme på Venstre er bortkastet. Tvert i mot er en stemme på Venstre mer verdt enn noensinne, og med kun 3 av 59 mandater har vi fått til mer enn noen ville trodd i bystyret. Klarer vi å vippe flertallet i bydelen er det også duket for mye god Venstrepolitikk her i Sagene! Arbeiderpartiet har styrt bydelen i alle år, og som er tilfellet mange steder i landet der man trenger å røske fastgrodde strukturer opp med rota, kunne Sagene med fordel trengt litt fornying – både i tankesett og praktisk politikk. Bidra til å gjøre dette mulig!

På vegne av Sagene Venstre vil vi ønske alle våre velgere og støttespillere et riktig godt valg! Kanskje ses vi på Oslo Venstres valgvake på mandag kveld?

mvh

Inge Carlén