— Vis fram din religion

Bydelsutvalget har gått inn for et forslag om et fast arrangement med arbeidstittelen “Åpent gudshus—dag” i Gamle Oslo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Ronny utenfor moskeen i Åkerbergvn

Foto: Nils Skumsvoll

Tanken bak forslaget, som ble fremmet for BU av Ventres Ronny Fagereng tidligere denne måneden, er å invitere samtlige trossamfunn til å åpne dørene for publikum en bestemt dag.

Religiøs bydel
— Gamle Oslo er vel det området i landet hvor trossamfunnene ligger tettest. Her finner vi blant mange andre både buddhister, kristne, muslimer og jøder for å nevne noen. Jeg tror folk kan ha godt av å lære om hverandres religion og kultur bedre, og da vil dette være et av flere gode tiltak, sier Fagereng, som selv sitter i Vålerengas menighetsråd.

— Nok et integreringsprosjekt?
— Nei ikke nødvendigvis det. Dette skal jo først og fremst gjøre at folk åpner øynene for hverandres religion, ikke bare i den ene retningen. Men om det kan bidra til integrering er det jo bare fint, selv om jeg ikke er veldig stor tilhenger av det ordet i denne sammenhengen, sier Fagereng. Ideen kom opprinnelig fra stortingsrepresentant Trine Skei Grande (V), men ble fremmet lokalt av Fagereng. Forslaget ble vedtatt av bydelsutvalget mot to stemmer fra Høyre og to fra SV.

— Ateistene var mot, og det er jo kanskje ikke så rart, smiler han. Bydelsutvalget i Gamle Oslo vil invitere både de østlige bydelene i Oslo og byrådet til å arrangere “Åpent gudshus-dager”.

Spennende
Selv har Fagereng fått omvisning i moskeen i Åkebergveien og feiret den muslimske helligdagen ID på Vålerenga. Han mener det er viktig at man møtes på tvers av religion.

— Kanskje spesielt lokalt. Det er jo der vi møtes i hverdagen. Jeg håper dette kan bidra til et større fokus på religionspolitikken i Norge, noe som i dag er tilnærmet fraværende. Det er viktig at dette temaet ikke stues bort, men at vi hele tiden er i dialog med hverandre på tvers av religion. At vi lytter til hverandre. Mangfoldet generelt i bydelen kan by på forskjellige utfordringer, men utnyttet riktig er det en stor styrke for bydelen, sier Ronny Fagereng.

Lest art. i Østkantavisa
nils.skumsvollostkantavisa.no