Var det dette Frps velgere ønsket?

KV stiller i sin leder lørdag 22. september spørsmålstegn ved Frps opptreden ved konstitueringen av kommunestyret i Drangedal. Det har de all grunn til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Det som skjedde var at like etter at valgresultatet forelå tok Frp kontakt med Arbeiderpartiet for å be om samarbeid ved konstitueringen av kommunestyret. De hadde da invitasjon til et møte med de borgerlige partiene, og hadde bekreftet at de ville komme, men likevel underskrev de avtale med Arbeiderpartiet. De var altså ikke interessert i å snakke med V, Sp, KrF og H.

De visste at den formannskapsplassen de fikk av Ap ville de selvsagt også fått av oss. Plasser i andre viktige styrer og råd ville også vært mulig å diskutere, men nå må vi bare ta til etterretning av Frp ønsker samarbeid med Ap ved konstitueringen av Drangedal kommunestyre.

Det har vært flere overraskelser ved konstitueringene rundt om i landet etter valget, men prosessene har foregått på normal måte ved at partier kontakter aktuelle samarbeidspartnere for å drøfte hva de kan oppnå av de verv som skal besettes, før det trekkes konklusjoner.

Frp i Drangedal bestemte seg etter at de bare hadde snakket med Ap. Det er ganske spesielt.

At et parti ikke holder inngåtte avtaler om samtaler i en så viktig sak som konstitueringen av kommunestyret er alvorlig, og må svekke tilliten til partiet.

Hvordan kan vi nå stole på hva Frp i Drangedal sier framover?

Var det dette Frps velgere ønsket?

Ola Nesland
Drangedal Venstre