Flere og billigere busser

meningsinnlegg av Eskil Furunes, fylkesleder Nordland UV

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Nordland Unge Venstres årsmøte ønsker en miljøvennlig samferdselpolitikk i fylket. Vi ser med glede på at kollektivtilbudet gjennom buss har fått flere midler, og håper at dette kan føre til et mer brukervennlig og billigere busstilbud for alle.

Dette kan gjøres ved å ha hyppigere avganger, ungdomsbillett på lik linje med barnebillett, nattbuss, flere busser som er vennlig for funksjonshemmede, og et mer dekkende rutenett. Bussprisene må generelt senkes for å stimulere til økt bruk av kollektivtransport.

Ved å ha hyppigere avganger og et mer dekkende rutenett, mener Nordland Unge Venstres årsmøte at det vil bli færre trafikkulykker og mindre forurensing. Dessuten er det slik at når bussene går til flere steder og hyppigere, er flere villig til å benytte seg av tilbudet istedenfor å bruke sin egen bil.

Buss Vestfold Miljo

Foto: Kåre Pettersen

Dagens busser som har trapper i inngangen gjør det vanskelig for funksjonshemmede og småbarnsforeldre å benytte seg av busstilbudet. Det er dessverre et fåtall av Nordlands busser som faktisk har tilbud for funksjonshemmede. Dette må fylkeskommunen straks ta tak i, slik at busstilbudet gjelder for alle.

Ungdom er blant dem som benytter seg av buss i størst grad. Dessverre er det slik at ungdom fra 16 år og oppover må betale på lik linje med voksne. Derfor må det innføres en ungdomsbillett på lik linje med prisen på barnebillett, slik at ungdom kan ferdes i større og billigere grad rundt omkring i Nordland.

Nattbusser bør innføres i større grad i de større byene. I Sogn og Fjordane har de innført prosjektet “hjem for en femtilapp” gjennomgående i fylket. Dette burde være en del av tilbudet til ungdom som trenger å komme seg hjem om nettene, ved hjelp av drosje og buss. Dette må innføres, slik at ungdom som ikke har råd til å betale for drosje faktisk kommer seg hjem om nettene, uten å måtte haike, bruke pirattaxi eller gå hjem. Dette vil være en trygghet for foreldre og samfunnet.

Eskil Furunes,

fylkesleder Nordland UV