Ris og ros til fylkesrådet

Hvordan er det mulig å si så lite om et så stort fylke, om så mange viktige områder og med så mange ord?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

kilde Rana Blad

Det spurte May Valle (V) om da hun gikk til frontalangrep på fylkesrådets tiltredelseserklæring på fylkestinget i Nordland tirsdag.
Lite samlet

—Når gratis buss til ungdommen blir den store satsingen, blir det for puslete, sa Valle som spurte om det er dette som skal til for å få ungdom til å trives og føle tilhørighet. Men hun var ikke bare misfornøyd. Venstre er tilfreds med at fylkesådet vil heise klima og miljø høyt opp i masta de neste fire årene. Hun betegner det i tillegg som gledelig at fylkesrådet ikke vil være en pådriver for oljeboring utenfor Lofoten og Vesterålen.

Fram til Valles innlegg hadde kritikken knapt vært hørbar — også fra de fremste opposisjonspartiene, Frp og Høyre.

— Det gleder meg at opposisjon er så lite samlet, oppsummerte Knut Petter Torgersen (Ap). Han var forundret, men også glad for at Høyres Oddleif Olavsen gikk langt i å støtte deler av erklæringen.

— Opposisjonen er opptatt av å være konstruktiv, men vi forventer svar når vi stiller spørsmål , understreket Olavsen. Han mener det er et utslag for arroganse dersom flertallet glatt overser oppsisjonens spørsmål og innvendinger.
Prio en

Ingeborg Steinholt (RV) entret talerstolen i fylkestingsdebuten. Hun understreket at hun ville prioritere en ting de neste fire årene, nemlig å stoppe frafallet fra de videregående skolene i fylket.

— Det nytter ikke å påpeke dette i dokument etter dokument. Vi må sette i verk tiltak for å gjøre noe med det, sa Steinholt som la til at hun ikke fant noe konkret for å komme problemet til livs i fylkesrådets tiltredelseserklæring.

— Og så står det i dokumentet at det er næringslivets behov som skal legges til grunn for utdanninga som tilbys. Jeg mener det er samfunnets behov og den enkelte ungdoms ønsker som er viktig, sa Steinholt.
Glad for ros

Fylkesrådsleder Odd Eriksen fikk ikke bakoversveis av debatten om tiltredelseserklæringa som er fylkesrådets fastsetting av kursen videre.

— Jeg syns faktisk her er mest ros, og jeg er glad for at mange roser miljø- og klimatenkingen vi akter å legge til grunn for arbeidet de neste fire årene, sier Eriksen til Helgeland Arbeiderblad.

— Når kommer ordninga med gratis buss for ungdom?

— Dette blir et prøveprosjet og det er naturlig å legge til ett av byområdene i fylket. Planen er å prøve ut konsekvensene av å la ungdom under 25 år reise gratis med bussen, sier Eriksen som ikke vil tidfeste oppstart av prosjektet.

— Vi får se når vi finner penger til det i budsjettet, sier fylkesrådsleder Odd Eriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**