Brev til ordføreren om krematorium

Ketil Kjenseth har sendt brev til ordfører Kåre Haugen med oppfordring om å ta initiativ til å utrede flere alternative tomter for plassering av nytt kremtorium.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Kopi av brev sendt 18. oktober

Til
Gjøvik kommune
v/ordfører Kåre Haugen

ALTERNATIVE TOMTER FOR NYTT KREMATORIUM

Forslag til reguleringsplan for nytt krematorium er lagt ut til høring etter administrativt vedtak. Høringsfristen er satt til 8. november. Jeg tar dette til orientering og ser fram til innspillene som måtte komme.

Jeg vil imidlertid få be om at ordføreren tar initiativ til at det legges fram flere mulige alternative tomter for et framtidig krematorium i Gjøvik kommune. Gjennom høringsutkastet og stadig nye opplysninger som kommer fram i media, mener vi det er grunnlag for en bredere politisk behandling av saken enn bare å få oss forelagt ett alternativ til plassering.

Det er på det rene at et nytt krematorium i Gjøvik vil betjene alle kommuner i Oppland. Tidvis, og inntil et nytt krematorium blir bygd i Hedmark, vil vi også betjene mange kommuner i Hedmark.

I forslag til statsbudsjett for 2008 er det anslått et skjønnstilskudd fra staten (ved Fylkesmannen) på 1,8 millioner kroner til bygging av nytt krematorium i Gjøvik. Byggekostnaden er anslått til ca 20 millioner 2007-kr. Dette tilsvarer 10 prosent av de anslåtte kostnadene.

På bakgrunn av dette vil jeg også be ordføreren om å ta initiativ overfor Fylkesmannen, Oppland fylkeskommune og andre kommuner i Oppland for å drøfte det finansielle ansvaret for et nytt krematorium for hele Opplands befolkning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**