Anne Solsvik ny leder i Norges Unge Venstre

Anne Solsvik (26) fra Arendal er valgt til ny leder i Unge Venstre på landsmøtet i Ålesund. Anne har tidligere vært nestleder i Unge Venstre. – Min viktigste oppgave som Unge Venstres leder blir å få Venstre til å snu EU-saken, sier Solsvik

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Solsvik er 26 år og kommer fra Arendal. I mars ble hun av VG kåret til et av de 50 største politiske talentene i Norge. Hun er tidligere nestleder i Unge Venstre og har jobbet som politisk rådgiver for Venstres stortingsgruppen.

Ved kommunevalget ble hun valgt til kommunestyret i Arendal. I bystyrets konstituerende møte blei hun også valgt inn i drifstyret/formannskapet, planutvalget og som utsending til fylkesmøtet i KS, kommunenes interesseorganisasjon.

Anne Solsvik

Foto: Jan Kløvstad

Bildet er fra debuten i Arendal bystyre denne uka. Solsvik har blant annet engasjert seg i klimasaken, fattigdomsbekjempelse og mot kriminalisering av kjøp av seksuelle tjenester. “Anne Solsvik er en politisk stjerne. Hun vil sette sitt merke på Venstre i framtida”, sier nestleder i Venstre, Olaf Thommessen.

Daniela Plaza Fuenzalida fra Lillesand blei valgt som 1. varamedlem til sentraltyret. Daniela er i tillegg 2. varamedlem til Aust-Agder fylkesting.

Her er den ledelsen i Norges Unge Venstre:

Leder: Anne Solsvik (Aust-Agder)

1. nestleder: Jonas Eilertsen (Troms)
2. nestleder: Jostein Pedersen (Hordaland)

Internasjonal leder: Boye Bjerkholt (Akershus)

Sentralstyremedlemmer:
Elizabeth Toft Erichsen (Hordaland)
Erlend Sand (Sør-Trøndelag)
Fride Sortehaug (Møre og Romsdal)
Naomi Ichihara Røkkum (Oslo)
Christoffer Biong (Oppland)

1. vara: Daniela Fuenzalida Plaza (Aust-Agder)