— Minner om DDR-demokrati

Alle de borgerlige partiene stusser over Arbeiderpartiets ikke-inkluderende linje i bydelsutvalget i Gamle Oslo. Ronny Fagereng (V) frykter for lokaldemokratiet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Ronny Fagereng

Foto: Sven Stenvaag

Påtroppende BU- leder Hans Christian Lillehagen (Ap) vil ikke gi de borgerlige lederverv i noen underutvalg eller komiteer. Det vekker sterke reaksjoner.

GAMLE OSLO: Bydelsvalget i september endret politikken i Gamle Oslo fullstendig. I 12 år har de borgerlige hatt flertall i bydelsutvalget, men for første gang kunne folk nå stemme direkte på bydelspolitikerne. Resultatet var ikke overraskende: Venstresiden stakk av med 10 av 15 representanter i bydelens politiske organ, med Arbeiderpartiet som det største partiet med fem representanter.

De neste fire årene kommer det dermed til å være rødt styre i Gamle Oslo, med Hans Christian Lillehagen (Ap) som leder og Randi Røvik (SV) som nestleder. Men nå protester de borgerlige partiene kraftig mot Lillehagens planer for bydelens Arbeidsutvalg og tre komiteer. Han vil nemlig ikke gi noen lederverv i AU eller komiteene til sentrum/høyre. Alle partiene vil heller ikke være sikret plass i komiteene.
Da de borgerlige hadde flertall sist periode lot de SV få lederen i AU, de lot venstresiden få flertall i AU, og Arbeiderpartiet fikk lederen i byutviklingskomiteen. Alle partiene i BU fikk også plass i alle faste komiteer.

Avtalebrudd

— Dette er et klart brudd med den “gentlemans agreement” vi har hatt i bydelen i alle år, sier Morten Bakke (H). Han mener Lillehagens kontroversielle holdning i spørsmålet skaper et dårlig samarbeidsklima i bydelsutvalget.
Venstres Ronny Fagereng reagerer enda sterkere.
— Lokaldemokratiet er avhengig av åpenhet og at mest mulig kunnskap om en sak kommer fram før en politisk beslutning fattes. Venstre er meget skuffet over Lillehagens manglende demokratiske sinnelag. Dette vekker minner om DDRs demokrati, sier Fagereng.
Han synes det tjener Lillehagen til liten ære når han nå skyver de borgerlige ut av de lokaldemokratiske prosessene, og skjønner ikke hvorfor han opptrer på en slik måte.
— Det er viktig med åpenhet og at forskjellige synspunkter kommer fram tidlig i prosessen. Når sakene blir endelig behandlet i BU kan venstresiden bruke flertallet sitt der, sier han.

Ikke egnet

Fagereng mener Lillehagens uforsonlige stil må få konsekvenser.
— Jeg stiller spørsmål ved om Lillehagen er egnet til å være BU-leder. En leder bør virke samlende, ikke splittende, sier Fagereng, som appellerer til at Randi Røvik (SV) bør fortsette som BU-leder.
— Hun har den nødvendige erfaringen Lillehagen ikke har, sier Fagereng.
Han håper nå at SV og RV fortsetter den samarbeidslinjen man har hatt i Gamle Oslo i alle år.
— Vi legger vår lit til at Randi Rørvik (SV) og Olaf Svorstøl (RV) vil behandle alle partier med samme åpenhet og rettferdighet som de ble behandlet med da Gamle Oslo hadde et borgerlig flertall, sier Fagereng til Østkantavisa.

Les art. i Østkantavisa her.
Les også leder i papirutgaven.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**